Nyheter

Skaper engasjement og deltakelse

GataMi i Tromsø er et godt eksempel på at innbyggerne hjelper kommunen via sosiale medier, mener Petter Bae Brandtzæg.

Publisert Sist oppdatert

Brandtzæg jobber til daglig ved SINTEF, men er for tiden gjesteforsker ved New York University (?).

Hvorfor skal kommunene være på Facebook?

– Norge har snart 100 prosent internettdekning, og vi er det landet i verden som er mest aktiv i sosiale medier. Det derfor naturlig at det offentlige også informerer om sine velferdstjenester via disse nye kanalene.

Kan ikke kommunen forvente at innbyggerne klarer å kontakte dem på vanlig vis?

– Sosiale medier er mer enn å snakke med venner. Facebook integrerer i dag alle typer informasjon. Sosiale medier er også verktøy som i større grad slipper til brukerne eller innbyggerne. GataMi i Tromsø er et ypperlig eksempel hvor brukerne hjelper kommunen ved å rapportere mangler, som måking eller lyspærer som må skiftes. Sosiale medier som dette gjør det lettere å dele informasjon. Alle kommuner kan for eksempel gå til delingsbazaren.no og finne programvare som er hensiktsmessig for ulike oppgaver. Det er forferdelig lite kostnadseffektivt hvis hver enkelt kommune skal finne opp kruttet på egen hånd.

Hvilke sosiale medier er det viktig å være til stede på per i dag?

– Tenk Internett, ikke bare sosiale medier. I dag er det naturlig å være til stede på kanaler som Facebook og Twitter, men de viktigste tjenestene i kommunal sammenheng er kanskje der man i større grad kan utnytte engasjementet til innbyggerne, slik som GataMi i Tromsø.

Hvilke rolle kan sosiale medier spille i forhold til lokaldemokratiet?

– Sosiale medier kan skape engasjement, innovasjon, åpenhet og deltakelse. Fra kommunens side handler det også om å åpne opp informasjon for å slippe til brukerne, la de få muligheten til innsyn. Man kan la brukerne se møter i kommunen online. La også brukerne få lov til å bestemme, og lytt til dem i saker som er viktige for det lokale miljøet.

Det er kommunevalg om ett år. Hvilke sosiale medier bør ordførerkandidatene bruke som en del av sitt daglige virke?

– Jeg vil foreslå blogging, Twitter og Facebook. Kanskje til og med YouTube. Dette er opp til kandidaten. Alle har sine måter å nå ut på. Man trenger ikke bruke sosiale medier for enhver pris. Man skal også ha en interesse og hjerte for å bruke denne typen kanaler.

Hva er den største feilen man kan gjøre som kommune eller politiker som tar i bruk sosiale medier?

– Ikke å være interaktiv og i dialog. Det er også feil når politikeren åpenbart ikke har interesse av å bruke slike medier selv, men bare gjør det fordi Obama eller alle andre gjør det.

Powered by Labrador CMS