Nyheter

Nettet skal fange nye innbyggere

Kongsvinger kommune er helt i toppen når landets beste offentlige nettsteder kåres denne uka. Målet med satsingen er stolthet, ny giv og flere innbyggere.

Vår satsing på Internett handler ikke om teknologi i det hele tatt. Det handler om trivsel og innbyggervekst, sier ordfører Arve Bones (Ap) i Kongsvinger.

Denne videoen oppsummerer «Kongsvingerfilene», en egen Youtube-serie som skal lokke innbyggere til byen.

Han har selv begynt å skrive på sin egen ordførerblogg, men innrømmer at det er ganske nytt for ham å bruke nettet på denne måten. Ekspertisen henter han fra kommunens egen nettstab, ledet av service- og kommunikasjonssjef Lars Gillund. Totalt er fire-fem personer involvert i nettsatsingen, som sammen utgjør omtrent to årsverk. De har fått nærmest frie tøyler til å utvikle nettsatsinga i Kongsvinger kommune, som foruten egne nettsider beveger seg langt ut i de sosiale mediene som Twitter, Facebook , YouTube og Flickr. Det nyeste prosjektet er KongsvingerWiki, et slags byleksikon laget av innbyggerne selv på nettet. Både ordfører og rådmann er begeistret for jobben som gjøres av Lars Gillund og staben.

De er i samme generasjon som utflytterne, samtidig som de ser nye muligheter hele tiden. Vi bare skriver ut sjekker og applauderer, sier rådmann Oddbjørn Vassli.

Etter hvert har applausen spredt seg til mange av byens innbyggere og netteksperter fra hele landet. På den store konferansen Webdagene i Oslo denne høsten ble Kongsvinger tildelt sin en «Oscar» for å være best i Norge på sosiale medier. Spesielt YouTube-satsingen «Kongsvingerfilene» har imponert mange. Der blir humoristiske filmsnutter brukt for å lokke utflytterne hjem til Kongsvinger.

Får toppkarakter

Når Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) denne uka legger fram sin vurdering av nesten 700 offentlige nettsteder, får Kongsvinger kommune toppkarakter med seks stjerner. Det bringer dem helt i toppen blant norske offentlige nettsteder. Der har de ikke vært lenge i 2007 ble den kommunale nettsatsinga avsett med kun to stjerner, med over 300 nettsteder foran seg. Med sin nye nettsatsing klatret kommunen bratt opp til en sjuendeplass i fjor, mens årets resultat legges fram på Kvalitetskonferansen i Oslo denne uka.

For Kongsvinger har kvalitetskriteriene i kåringen vært en viktig rettesnor for nettarbeidet, men aldri viktigere enn det uttalte målet om flere innbyggere.

Vi setter stor pris på all omtalen og den positive oppmerksomheten vi har fått gjennom dette arbeidet. Men til syvende og sist er innbyggervekst det aller viktigste, sier Lars Gillund.

Stemningsskifte i byen

Rådmann Oddbjørn Vassli mener satsingen på nettet er det eneste riktige for en kommune med økonomisk nedgang og stagnasjon i innbyggertallet. Tanken er at lokalt engasjement og stolthet skal gi ny giv og flere innbyggere til kommunen. Når byen i tillegg har fått ny skole, bibliotek og tippeligalag, er det i ferd med å bli et stemningsskifte i Kongsvinger.

«En by på vei opp fra sofaen», skrev den unge Glåmdal-spaltisten Martin Høgberget om Kongsvinger for noen ukersiden. Han skryter av kommunens massive innsats på nettet, sammen med kampanjer og innbyggerfester. «Det virker som alle vil bidra med sitt for at Kongsvinger skal bli et attraktivt sted å flytte til, og ikke minst bo i», skriver Høgberget. Alt dette passer som hånd i hanske med kommunens vedtatte planer.

Satsingen på nett er en direkte følge av kommunens overordnede strategi, der vi satser på oppvekst, samferdsel, kultur/fritid og bomiljø. «Passer det med kommuneplanen?» har alltid vært kontrollspørsmålet vårt når nye ideer har kommet på bordet. Alt er solid forankret, sier Lars Gillund.

Viktig med strategi

Den tydelige strukturen og strategien er helt avgjørende for Kongsvingers suksess på nett, mener både Gillund, Bones og Vassli. Det nytter ikke å bare sette en IT-kyndig person til å lage nettsider.

Nettsatsinga må stå på fast grunn i forhold til kommuneplanen. Når man er enige om målet, gjelder det å sette av både menneskelige ressurser og penger til å gjennomføre planene. Det er helt avgjørende å ha folk med den riktige kompetansen for nett og kommunikasjon. Vi har vært heldige med å få tak i folk med veldig god kompetanse, og vi opplever å få det vi ber om. Jeg er veldig stolt over å ha såpass dyktige medarbeidere, forteller ordfører Arve Bones.

Lars Gillund har ingen problemer med å gi skryt tilbake til ledelsen:

Den gode struktureringen fra rådmann og ordfører har vært nødvendig for at en nettsatsing som dette skal fungere. Samtidig er det viktig å etablere tett kontakt mellom toppledelse og de som skal jobbe med kommunikasjonen i kommunen. Dette har vi lyktes godt med i Kongsvinger, sier Gillund.

Innbyggerne får delta

Neste skritt nå er å legge ut viktige politiske saker til åpen debatt på nett, før den politiske behandlingen i kommunestyret. Dermed åpner kommunen både for innspill og deltakelse i den politiske prosessen, ved at politikerne må forholde seg til kommentarene fra innbyggerne i forkant. Innbyggerne vil også få innsyn i andre politiske saksdokumenter gjennom nettet.

Mens 2009 i stor grad har vært året for utvikling, blir 2010 året for å bygge innhold og samtale med de verktøyene som er laget, tror Lars Gillund.

Men prosjektet vil alltid innebære elementer av utvikling, og det er på ingen måte et kortsiktig prosjekt å skape innbyggervekst.

Vi har hatt en vannrett kurve på befolkningen i 20 år. Nå begynner vi å se en forsiktig positiv tendens, men det er for tidlig å trekke konklusjoner nå. Om femti år kan vi ta en oppsummering, sier ordfører Arve Bones.

Men prosjektene bærer store frukter allerede i dag.

Dette er et lite eventyr å være med på. Beslutningskraften og framdriften gjør at vi er med på å få til noe som ingen trodde var mulig i Kongsvinger. Det er positivitet og engasjement overalt, forteller en fornøyd Lars Gillund.

Skrevet av: Eirik Helland Urke

Powered by Labrador CMS