Nyheter
Nav-direktøren skaffet seg stor fallhøyde
Nav-direktør Tor Saglie skaffet seg stor fallhøyde da han i stortingshøringen fredag varslet stor bedring i driften av Velferds- og arbeidsetaten sammenlignet med tidligere.
I den åpne høringen om Nav i Stortinget hevdet Nav-direktøren at han hadde ledet etaten på en god måte til tross for kritikken fra Riksrevisjonen, som ikke har kunnet godta regnskapene verken for 2007 eller 2008.
I høringen kom også representanter for brukere, arbeidstakere og arbeidsgivere med kritikk av Nav. Et sentralt element i kritikken var at for mye ressurser er gått til forvaltningsenheten fremfor å bli brukt i førstelinjetjenesten ved Nav-kontorene.
– Jeg føler meg trygg på at de interne kontrolltiltakene som er gjennomført vil vise at avviket i 2009 ikke blir av samme omfang som i 2008, sa Saglie.
– Stor fallhøyde
Høyres Per-Kristian Foss spurte rett ut om Saglie mener han er en god leder.
– Andre får vurdere min ledelse. Jeg mener jeg har ledet etaten på en god måte innenfor de rammene jeg har hatt til rådighet, svarte Saglie.
– Det er greit å vite hva han selv mener, sa Foss etter at Saglie hadde vært i ilden.
Foss sa at Saglie leder en etat som har fått knusende kritikk av Riksrevisjonen og der nesten ingen brukere er fornøyd.
– Da er det å være fornøyd en prestasjon, mente han.
Lederen i kontrollkomiteen, Anders Anundsen (Frp), sier til NTB at ledelsen har vært altfor svak og at ledelsen har vært dårlig fra første dag.
– Jeg hører Saglie sier at alt nå går mye bedre. Hvis Riksrevisjonen ikke kan bekrefte regnskapene for 2009, er Saglie og politisk ledelse i Arbeidsdepartementet i en ytterst alvorlig situasjon, sier Anundsen.
Saglie sa at han ikke forsøker å fraskrive seg ansvar.
– I etterpåklokskapens lys ser jeg at det er noe som kunne vært gjort annerledes for å ha minsket risikoen for å mislykkes. Kanskje det hadde blitt bedre om reformen hadde blitt innført mer trinnvis, sa han.
For lite førstelinje
En viktig del av kritikken, både fra organisasjonene og fra politikerne, er at det er blitt for liten vekt på kompetanse i førstelinjetjenesten på Nav-kontorene og at for mye kompetanse er blitt plassert i forvaltningsenheten.
Saglie innrømmet til slutt at det kanskje var tilfelle, men er ikke innstilt på å endre organisasjonsstrukturen vesentlig.
– Forvaltningsenheten er viktig fordi Nav har en bred portefølje av saker å arbeide med. Men vi må ha et pragmatisk forhold til måten å gjøre ting på en effektiv måte på, sa han.
Spørsmålet om de interne kontrollrutinene hadde vært gode nok sto også sentralt i høringen. Saglie innrømmet at kontrollfunksjonene var blitt nedprioritert mange steder i en presset situasjon.
– Det kan vi ha forståelse for, men det er ikke en situasjon vi kan leve lenge med, sa Nav-direktøren. (NTB)