Nyheter
Lite for politikere å hente på Twitter
Medieprofessor tviler på at politikere klarer å kapre nye velgere via Twitter.
– Mange av politikerne våre er aktive på Twitter, men om det gir politisk uttelling, er heller uvisst, sier Ragnar Waldahl, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, til tidsskriftet Arbeidsmiljø.
Mange sentrale politikere, partier, organisasjoner og bedrifter har meldt seg på Twitter-bølgen. Twitter (kvitring) er et nettsamfunn og en såkalt mikrobloggingstjeneste. Brukerne skriver meldinger på maks 140 tegn, og grunnideen er at alle skal kunne se hva du skriver.
– Jeg vil tro at de fleste som aktivt går inn og følger politikere på Twitter er de som allerede er politisk interesserte, og at Twitter er et egnet medium særlig for dem som allerede tilhører «menigheten». Å kapre nye velgere, derimot, krever vanligvis en mer aktiv handling overfor mottaker, påpeker Waldahl.
Brukere sender ifølge Twitter rundt 50 millioner «tweets» per dag, noe som tilsvarer 600 meldinger i sekundet, skriver Journalisten.no. 20 prosent av meldingene, eller rundt 83 meldinger per sekund, inneholder en referanse til et produkt eller en merkevare.
Også mange kommuner er aktive på Twitter. Torsdag formiddag kvitret Tana for eksempel om hvor stolte de er over NRK-studioet de fikk laget til Finnmarksløpet, mens Overhalla fortalte at de har meldt seg på Earth Hour 2010.