Nyheter
Ledere på skolebenken
TRONDHEIM: - Å være leder i kommunal forvaltning krever at man stadig er i forandring, sier Kjell Olav Lund og Kjersti Utne, studenter ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.
Høyskolen er nærmest blitt et kommunalt «lederklekkeri» de siste årene.
26 masterstudenter sitter som tente lys når professor Kjell Arne Røvik foreleser om «organisasjonsoppskrifter på reise». Mange av studentene, de fleste med bakgrunn fra det offentlige, har selv opplevd at virksomheter stjeler ideer fra hverandre. På den måten sprer organisasjonsoppskrifter seg over hele landet.
Et eksempel er alle oppskriftene som har fått samlebetegnelsen New Public Management, en organisasjonsfilosofi som har preget offentlig sektor over hele verden de siste 15-20 år.
Siden 1997 har nesten 250 kandidater tatt studiet «Master of Public Administration», som Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) har utviklet i samarbeid med Trondheim Økonomiske Høgskole og Copenhagen Business School.
- Midt på 1980-tallet så vi et oppdemmet behov for en offentlig lederutdanning. Vi etablerte et studium i kommunal økonomi og ledelse. Masterstudiet kom som en naturlig oppfølging i 1997, forteller professor Jan Ole Vanebo ved HiNT.
Teoretisk påfyll
Studentene har en mangslungen bakgrunn. Her finner vi offiserer, politi, sykehusansatte og mange fra kommunal sektor. Mange av dem har erfaring som rådmenn, kommunalsjefer eller fra andre lederstillinger.
Kjell Olav Lund og Kjersti Utne har begge lang og bred erfaring fra kommunal forvaltning. De ønsket et teoretisk tilskudd til den realkompetansen de alt har.
- Jeg opplevde at jeg trengte påfyll, sier Lund, som er pleie- og omsorgsleder i Alstahaug.
Kjersti Utne er enhetsleder for kultur i Klæbu.
- Det studiet så langt har bidratt til, er å sette den kunnskapen og erfaringen jeg allerede har, inn i et teoretisk rammeverk, sier hun.
Studiet går over to og et halvt år. Første del er et fagstudium hvor man fordyper seg i samfunnsøkonomi, statsvitenskap, organisasjon/ledelse og strategi. Arbeidet med selve masteravhandlingen utgjør den andre delen.
Studiet er samlingsbasert. Det vil si at alle studentene gjennomfører studiet parallelt med ordinært arbeid. De ti samlingene avholdes både i Norge og i utlandet.
Hvor lett det er å kombinere studiet med jobb og familieliv, avhenger av om man har en forståelsesfull arbeidsgiver som ser nytten av utdanningen, mener Lund og Utne, som er godt fornøyd med opplegg og forelesere.
Fordypning og skriving
Målet med studiet er å gjøre studentene til endringsagenter i et samfunn som er i stadig endring. Det innebærer at de skal trenes og bevisstgjøres i forhold til sentrale problemstillinger i offentlig virksomhet. De skal lære å kombinere faglig profesjonalitet med evne til å identifisere og håndtere krav fra samfunnet og egen organisasjon.
Videre forventes det at studentene opparbeider seg en kritisk holdning til eksisterende praksis og teori.
De skal også utvikle en kritisk holdning til egen rolle og praksis i organisasjonen. Disse målene har en av foreleserne oppsummert på denne måten:
La MPA
Gi meg klarsyn til å akseptere det jeg ikke kan forandre
Mot til å endre det jeg kan
Og visdom til å se forskjellen.