Nyheter
- Kommunene må bedre selvtilliten
Kommunene er for opptatt av å sammenligne seg med privat næringsliv, istedenfor å synliggjøre det som er bra i egen organisasjon, mener konsulent Sigurd Vik.
- Når man hele tiden har fokuset på hva alle andre gjør, utenfor organisasjonen, skaper det dårlig selvtillit, sier Vik.
Til daglig er han konsulent og driver med leder- og teamutvikling i offentlige og private virksomheter. Nylig ga han ut boken Prestasjonskultur og prestasjonsledelse. Han sitter dessuten i bystyret i Stavanger for Høyre.
Vik mener kommunene må bedre sitt selvbilde og fokusere på prestasjonskultur og prestasjonsledelse.
- Dette betyr at man må trekke fram det som er bra i organisasjonen, og ikke minst begynne å fokusere på prestasjoner, hos ansatte, men også i ledelsen.
Mange er redde for å diskutere hva som er gode prestasjoner og hvilke standarder man skal legge seg på, mener Vik.
- Begynn med den enkelte, råder han, og sier både kommuner og andre organisasjoner må tiltrekke seg mennesker med engasjement og mot.
- Sammen vil de skape en kultur for høye individuelle standarder.
Det som kjennetegner engasjerte ansatte, er at de er glade i jobben sin. Her mener Vik offentlig sektor har et fortrinn.
- Undersøkelser viser at mange stats- og kommuneansatte er glade i arbeidet sitt. For ledelsen gjelder det å stimulere de ansatte til å holde motivasjonen oppe.
- Hvorfor er prestasjonskultur viktig?
- Den skaper tilfredshet blant de ansatte. Gode tjenester ved for eksempel et sykehjem, gir også fornøyde brukere. De ansatte vil oppleve arbeidshverdagen som mer meningsfull. Det gir økt selvtillit, sier Vik.