Nyheter

Klare for Facebook

58 prosent av kommunene har tatt i bruk sosiale medier, viser en ny undersøkelse. I Rygge skal kommunestyret snart stemme over om kommunen skal være på Facebook.

Publisert Sist oppdatert

RYGGE

– Vi er ikke bakstreverske, sier rådmann Ivar Nævra i Rygge bestemt.

Lokalavisa beskrev i mars Rygge som en nettsinke, da formannskapet gikk imot et forslag om å ta i bruk Facebook. Nævra hadde i en orienteringssak foreslått at kommunen burde opprette en Facebook-profil, men ble nedstemt ned av politikerne.

– Vi ble fremstilt som umoderne. Men noen kommuner har lagt seg ut på Facebook med varierende hell. Derfor vedtok formannskapet at kommunestyret skal ta stilling til saken, forteller Nævra.

Avgjørelse før sommeren

Rygge er ikke alene om å vente med å opprette Facebook-profil. Det viser en ny undersøkelse av kommunenes bruk av sosiale medier, utført av HR Reklamebyrå på oppdrag fra KS.

58 prosent av kommunene og fylkeskommunene har tatt i bruk sosiale medier. 71 prosent planlegger å gå i gang i løpet av 2011. Det gjelder blant andre Rygge.

– Vi har nå laget en strategiplan om sosiale medier som vi regner med å legge fram før sommeren, sier Nævra.

17 prosent av landets kommuner og fylkeskommuner har utviklet en strategi for bruk av sosiale medier. 39 prosent har planer om å lage en strategi.

Trude Andresen, direktør for innovasjon og utvikling i KS, sier at en strategiplan ikke nødvendigvis er veien til suksess.

– Dette kan være en klok måte å strukturere arbeidet på. På den annen side kan det hende at strategien ikke helt treffer. Den er kanskje blitt litt gammeldags før kommunen kommer i gang. Derfor kan være lurt å prøve seg i noen kanaler samtidig som man jobber strategisk, mener hun.

Opptatt av hjemmesiden

Ordfører Inger-Lise Skartlien (Ap) i Rygge er én av politikerne som vil ha mer informasjon før hun tar stilling til om kommunen skal ha en egen Facebook-profil.

– Politikerne var veldig opptatt av at kommunens hjemmeside må være god. Det er der innbyggerne skal kunne finne nødvendig informasjon. Vi fryktet også merarbeid med Facebook. Å administrere internettsider er ikke venstrehåndsarbeid, sier Skartlien.

– Vil dere begynne å skrive blogger?

– Nei, jeg ser altfor mange nettsider og blogger som fungerer dårlig. Ordførerne er veldig flinke til å ta telefonen. Innbyggere som vil si meg noe, kan bare ringe.

– Informere raskt

Administrasjonen i Rygge foreslår at kommunen skal bruke Facebook til å dekke behovet for å informere raskt og mange, øke innbyggernes mulighet til aktiv deltakelse og til omdømmebygging. I strategiplanen heter det også at kommentarer skal besvares i løpet av arbeidsdagen.

– Vi skal være en døgnåpen forvaltning, men vi kan ikke svare kontinuerlig, sier rådmannen.

– Hvordan skal dere sikre at det for eksempel ikke blir lagt ut meldinger om ansatte i kommunen som noen er misfornøyd med?

– Mange kommuner har vært redde for dette, men det viser seg at sjikane har vært et lite problem, sier fagleder Britt-Unni Baggerød, som har laget strategiplanen.

Litt stolt

Trude Andresen i KS er fornøyd med at 71 prosent av kommunene og fylkeskommunene vil ta i bruk sosiale medier i løpet av 2011.

– Vi har grunn til å være litt stolte, sier hun.

– Hvorfor er det viktig for kommunene å bruke sosiale medier?

– De som bruker kommunale tjenester kan komme i dialog med kommunene. Den demokratiske biten erogså viktig. Sosiale medier tillater innbyggere å gi respons og fortelle kommunene om sine liv, sier Andresen.

Powered by Labrador CMS