Nyheter

Ingen riksveigaranti

Regjeringen åpner for å gi fylkeskommunene større innflytelse som eiere av riksveiene, men vil ikke forplikte seg til å betale vedlikeholdsetterslepet.

Publisert Sist oppdatert

Det sier statssekretær Geir Pollestad (Sp) i Samferdselsdepartementet til Kommunal Rapport, som i dag skriver at fylkene og KS raser mot forslaget til hvordan riksveiene skal overføres til fylkeskommunene.

De anklager regjeringen, med Sp-leder og samferdselsminister Liv Signe Navarsete i spissen, for ikke å ville ta regningen for å vedlikeholde veiene og for overstyring av fylkene som veieiere.

- Paragraf 7 ikke egnet

Det vekker særlig harme at regjeringen vil sette til side paragraf 7 i veiloven, som krever at veier er i god stand når de overføres mellom forvaltningsnivåer.

Pollestad begrunner det slik:

- Denne bestemmelsen i veiloven er best egnet når enkeltstrekninger skal overføres fra ett nivå til et annet, men kan vanskelig brukes når store deler av riksveinettet skal overføres til fylkene. Derfor mener vi Stortinget bør fatte et prinsippvedtak om at veiene overføres i den stand de er nå.

Han er rask til å understreke at det ikke betyr at staten ikke vil ta ansvar for standarden på disse veiene.

- Vi deler fullt ut fylkeskommunenes engasjement for å få fart på vedlikeholdet av veiene. Det er et klart politisk mål at etterslepet skal tas igjen. Det vil komme til uttrykk i Nasjonal transportplan for 2010-2019, som vi legger fram i mars. Men de konkrete bevilgningene må komme i de årlige budsjettene, sier han.

Vil lytte

Mens fylkene anklager regjeringen for mistillit til dem som samferdselsmyndighet, forsikrer statssekretæren at regjeringens utgangspunkt i forvaltningsreformen er en tiltro til at fylkene vil forvalte veiene på en god måte.

Han er særlig åpen for endring på ett punkt.

- Forslaget om «sams veiadministrasjon» med Statens vegvesen har vi understreket i høringsdokumentene at vi særlig ønsker innspill på.

Fylkene ønsker her mer kompetanse og en klarere bestillerrolle i forholdet til veivesenet som utfører.

Også generelt lover Pollestad at fylkenes og KS synspunkter vil bli tillagt stor vekt.

- Dette er en reell høring før vi utformer vårt forslag til Stortinget. Det betyr at vi vil lytte til gode innspill. Alt er ikke låst, sier han.

Powered by Labrador CMS