Nyheter
Forlik etter telletull
Det ble ingen rettssak. Men kommunene som ble verst rammet av tellerotet under valget i høst er relativt fornøyd med erstatningen fra EDB Business Partner.
- Vi er godt fornøyd med forliket og er glad for at vi slapp rettssak. Samtidig er vi glade for at vi ikke ga oss på et tidligere tidspunkt, for da hadde vi ikke fått det vi fikk nå, sier Mildrid Einbu, valgkoordinator for Lillehammer, Øyer og Gausdal. De tre kommunene fikk 77.000 kroner i kompensasjon for merutgiftene.
God dokumentasjon
Mange kommuner fikk problemer med det elektroniske tellesystemet fra EDB Business Partner under kommune- og fylkestingsvalget i høst, og måtte foreta kontrolltelling eller telle alle stemmene på nytt.
31 kommuner gikk sammen om å kreve erstatning fra EDB. Alle kommunene fikk fullt prisavslag på utgiftene til programvaren som ikke fungerte og til opplæring på systemet. 9 av kommunene var ikke fornøyde med dette, og mente de hadde hatt så store tilleggsutgifter at EDB også var erstatningsansvarlig for disse.
- Vi har veldig god dokumentasjon på de ekstra kostnadene, og det var nok en viktig grunn til at vi fikk såpass mye erstatning. Vi fikk om lag 75 prosent av det vi krevde, sier Einbu.
Hun synes saken har vært viktig rent prinsipielt.
- De har solgt en vare som ikke fungerte. Det er veldig viktig at valg foregår riktig. Velgerne må ha tiltro til valggjennomføringen, og det er en av vurderingene som har ligget til grunn for at vi valgte å gå så langt som vi gjorde. Vi er også godt fornøyd med det arbeidet KS Advokatene ved Jon Østensvig har gjort for oss i denne saken.
Mindre til Rogaland
Kommunene Stavanger, Sola, Sandnes, Randaberg og Rogaland fylkeskommune oppnådde ikke like høy erstatning. De får til sammen 335.000 kroner. Det er om lag halvparten av kravet. Skaun kommune i Sør-Trøndelag fikk 39.100 kroner i erstatning, 75 prosent av det den krevde.
Assisterende valgansvarlig i Stavanger, Helge Johansen, er ikke helt fornøyd med kompensasjonen for merutgiftene.
- Vi hadde håpet å få dekket alle våre merutgifter. Likevel synes vi det er greit å få saken ut av verden.
Ser framover
EDB Business Partner var glad for å slippe rettssak.
- Vi er tilfreds med at vi har kommet fram til en ordning med kommunene. Vi har forsøkt å ha en god dialog og vi har heller ikke vært fornøyd med den leveransen vi ga, sier informasjonssjef Torgeir Kristiansen. Nå ser de framover mot neste valg.
- Vi håper det kommer nasjonale retningslinjer for hvordan den elektroniske tellingen skal gjennomføres. Jeg regner med at vi kommer til å fortsette å levere valgløsninger.
Verken Einbu eller Johansen kan si noe om hvilken leverandør kommunene vil velge ved neste valg.
- Da er det ny anbudsrunde og det er anskaffelsesreglene som gjelder. Vi vil gå inn med åpent sinn. Men selvfølgelig vil den dårlige opplevelsen med EDB henge ved oss en stund, innrømmer Johansen.