Nyheter
Få bruker kommunale nettsteder
Fire av ti nordmenn har ikke brukt kommunens elektroniske tjenester én eneste gang de siste 12 månedene, viser en undersøkelse TNS Gallup har gjort for Kommunal Rapport.
Tre av ti har brukt elektroniske tjenestene flere ganger, mens drøyt 14 prosent svarer at de ikke har ikke har Internett-tilgang.
Undersøkelsen viser at de som bruker kommunale nettsteder flittigst, er mellom 30 og 59 år, og bruken øker med utdanningsnivå og inntekt. Av dem som har brukt kommunale nettsteder flere ganger, er det nesten dobbelt så mange med universitets- eller høyskoleutdanning som grunnskole.
Hvordan brukerne vurderer de ulike tilbudene på kommunenes nettsteder, er det vanskelig å si noe om, ettersom de færrest har benyttet seg av dem. 70 prosent svarer at de ikke har brukt elektroniske søknadsskjemaer, over 85 prosent har ikke brukt debattfora og i underkant av 85 prosent har ikke vært i direkte dialog med politikere på nett. Noen flere, vel 36 prosent, har brukt kommunens nyhetsside.
Mangler kompetanse
Camilla Pettersen, nettredaktør i KS IKT-forum, tror manglende bruk har med kompetanse å gjøre.
- Vi tror det skyldes at mange ikke vet hvordan hvor de skal finne disse tjenestene på kommunens nettsted og hvordan de skal bruke dem. Derfor jobber vi med å standardisere dette.
En annen årsak kan være at en del kommuner har lite å tilby, medgir Pettersen. Men hun tror at nesten alle kommuner nå har lagt ut skjemaer som kan lastes ned og sendes i posten.
Helt integrerte tjenester, der man på nettet både fyller ut og leverer skjemaer, som deretter automatisk går inn i kommunens saksbehandlingssystem, er sjeldnere. Men et pilotprosjekt med 15 kommuner er nå i gang, og målet her er at de skal ha 15 tjenester klare i løpet av første kvartal 2008.
Venter rush
- Min teori er at det vil komme et rush av helintegrerte tjenester neste år. Når pilotkommunene er gjennom nåløyet, vil de bane vei for mange andre, sier Pettersen.
Her er det mye tid å spare for kommunene, som de blant annet kan bruke på dem som trenger personlig hjelp, påpeker hun.
- Hvordan skal man få med sinkene, kommuner som har lite å tilby på nett og nesten aldri oppdaterer sidene sine?
- Jeg skulle ønske jeg kunne gi dem penger til å ansette hjelp! Det er ofte det det skorter på. Men det mangler nok også en prioritering fra ledelsens side. Hvis ledelsen sier at dette skal prioriteres, klarer kommunen å ha oppdaterte nettsteder. Det har med policy å gjøre, mener Pettersen.