Nyheter

Erfaring gjør Nav klokere

– Vi er alle blitt klokere etter hvert som vi har fått erfaring, sier direktør Erik Oftedal i Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Publisert Sist oppdatert

Oftedal kjenner seg igjen i forskernes beskrivelse av konflikten mellom Stortingets føringer om lokal utvikling og partnerskap og direktoratets styring av reformen ovenfra. Men han påpeker at Stortingets oppdrag til Nav heller ikke har vært entydig.

– På den ene siden skal vi innfri Stortingets forventninger til produksjon. På den andre siden skal vi ha partnerskap og rom for lokal utvikling. Vår utfordring er å finne den rette balansen mellom det vi må være beinharde på og si at slik skal det være, hva vi skal gi råd om og når vi skal bygge opp under lokale initiativ. Vi bruker alle disse måtene å jobbe på, sier Oftedal til Kommunal Rapport.

Han understreker at Nav-kontorer er noe helt nytt, som ingen visste hva var, og som må utvikles over tid.

– Det som ikke fungerer i oppstarten, kan kanskje fungere om tre år, sier Oftedal.

Han mener forskerne også bør forsøke å finne ut hva som kunne skjedd, hvis Nav-reformen ikke ble gjennomført, og hvis de mye utskjelte forvaltningsenhetene ikke ble opprettet.

– Vår hypotese er at det da kunne gått enda dårligere, sier Nav-direktøren.

Powered by Labrador CMS