Nyheter

Brukte tre år på å avvise for sen klage

I januar 2006 klaget Nedre Romerike vannverk (NRV) på Mattilsynets tilsynsgebyr. Først tre år senere kom svaret fra staten: Klagen behandles ikke, fordi den ble satt fram for sent.

Publisert Sist oppdatert

NRV har nektet å betale tilsynsgebyret fra Mattilsynet helt siden 2005, da Christen Ræstad ble satt til å rydde opp i selskapet etter korrupsjonsskandalen. Han mente det fikk holde å betale 100.000 kroner for tilsynet, i stedet for 750.000 kroner, som Mattilsynet krevde.

Også hans etterfølger, nåværende vannverkssjef Ingar Tranum, har fortsatt samme praksis. Fra 2004 til 2008 har vannverket holdt tilbake i alt 2,6 millioner kroner i tilsynsgebyr.

Jobbet for 50.000

Samtidig har vannverket gjentatte ganger klaget på tilsynsgebyret, som det mener er urimelig høyt. Det lokale Mattilsynet skal selv ha opplyst til vannverket at det bare har brukt rundt 50.000 kroner på tilsynsjobben, som det krever 750.000 kroner for.

Vannverket har bedt overordnede myndigheter om en forklaring på hvordan Mattilsynet kan kreve inn så høye avgifter fra et vannverk, som selv er underlagt strenge regler for selvkost. Tilsynsgebyret betales til syvende og sist av kundene gjennom VA-avgiften. Den kan etter reglene bare dekke «nødvendige» utgifter til produksjon av drikkevann.

31. mars i år kom svaret, som Helse- og omsorgsdepartementet har utformet i samråd med Landbruks- og matdepartementet. Etter tre års saksbehandling konkluderer de med følgende:

«Departementet kan ikke se at klagen er fremsatt til rett tid, jf. forvaltningsloven §29 som sier at en klage må fremsettes innen tre uker etter vedtaket er underrettet den vedtaket retter seg mot. Klagen tas ikke til behandling».

Vannverkssjef Ingar Tranum lurer på hvorfor det har tatt tre år å behandle en klage som er framsatt for sent.

- Jeg synes departementet har brukt veldig lang tid på å behandle klagen, for å si det mildt, sier han til Kommunal Rapport.

Forfølger saken

Ifølge departementene «er det forutsatt at størrelsen på gebyrene skal stå i forhold til den konkrete tjenesten». Tilsynsinnsatsen i hver sektor kan variere fra år til år. Men siktemålet er et rimelig samsvar mellom innsats og kostnad «over tid», heter det i brevet.

Departementene beklager til slutt det sene svaret og ettergir kravet på tilbakeholdt gebyr for 2005, fordi dette kravet nå er foreldet. Tilsynsgebyret for 2006 og alle senere år må derimot betales. Mattilsynet vil kreve inn disse pengene, altså snaut 2 millioner kroner, varsles det.

Men det er ikke sikkert at NRV betaler nå heller.

-Vi kommer til å forfølge saken og kanskje innhente juridisk hjelp. Vi mener tilsynsgebyrene strider både med selvkostreglene og med enhver rimelighetsbetraktning, sier vannverkssjefen.

- Overfakturerer

Christen Ræstad driver eget rådgivningsfirma innen VA-sektoren. Han mener brevet fra departementene bekrefter at det må være samsvar mellom innsats og kostnad, slik NRV og bransjeorganisasjonen Norsk Vann BA har hevdet hele tiden.

- Mattilsynet overfakturerer de store vannverkene med 5-10 ganger hva tilsynskostnadene utgjør for denne gruppen vannverk. Selv om man ser tilsynsarbeidet over flere år, er det fortsatt ikke slik, hevder Ræstad.

Powered by Labrador CMS