Nyheter

Bestemte seg for å bli best
Fedje i Hordaland er vinneren av Forbrukerrådets kommunetest i 2016.
– Vi gjorde det ganske dårlig på testen i 2013 og bestemte oss for å gjøre det bedre, sa ordfører Stian Herøy (H) i Fedje da diplomet ble delt ut i lokalene til Forbrukerrådet torsdag.
Vinnerkommunen har 576 innbyggere og er den minste kommunen som noen gang har vunnet testen. Andre- og tredjeplassen går til to andre små kommuner: Stordal i Møre og Romsdal og Valle i Aust-Agder.
Først på fjerdeplass begynner de store kommunene å gjøre seg gjeldende, med Asker i spissen. Oslo, landets største kommune, kommer på 16. plass.
Kommunene er testet på områdene service, tilgjengelighet og informasjon, men innholdet i tjenester og kvalitet er ikke tatt med i testen.
– Vi har sjekket om kommunene er raske, relevante og riktige, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.
Finnmark til sist
På siste plass kommer Kvalsund i Finnmark, med 21 av 100 mulige poeng. Henholdsvis nest og tredje sist kommer Karasjok i Finnmark og Karlsøy i Troms. Alle tre har under 3.000 innbyggere.
Selv om testens vinnere er tre små kommuner, er det de store som gjennomgående kommer best ut.
– Den klare tendensen i alle de fire store testene vi har gjennomført, er at jo høyere folketall, jo bedre gjør kommunene det. Samtidig skal man også være klar på at det er flere sider ved kommunenes tjenester som ikke omfattes av denne testen, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.
– Vi er snille
Hun synes det er overraskende at det er et så stort spenn mellom kommunene. Poengene spenner fra 21 til 83 på en skala fra 0 til 100, der 100 er høyeste skår.
– Forskjellene forundrer oss. Vi synes det er helt unødvendig å skåre så lavt som noen kommuner gjør. Kommuner må huske at de er til for innbyggerne. Da må de kunne gi raske, relevante og riktige svar når innbyggere stiller spørsmål. Vi synes egentlig vi er ganske snille i kritikken, sier hun.
Fedje har løftet seg med å være bevisste på at de skal gi god service.
– Vi har ikke et servicetorg som svarer på spørsmål. Etter resultatet i 2013 bestemte vi oss for å løfte oss. Vi har en kaffesamling hver tirsdag, og der ble service et gjennomgangstema. Dessuten har vi fått yngre krefter inn i etterkant. Vi har gjort et kvantesprang, sier rådmann Vidar Bråthen i Fedje.
Kommunen har samarbeidet med andre kommuner om en internettløsning.
– Vi er avhengige av å samarbeide på tvers for å finne gode dataløsninger, og vi har kommet på Facebook. Men søkerfunksjonen på vår hjemmeside er ikke god nok ennå. Vi jobber med saken, men det avhenger av vår leverandør.
Spørsmål om psykologhjelp
Testen er blitt utført ved at ansatte i Forbrukerrådet har tatt kontakt med alle kommunene via telefon, hjemmesiden og e-post for å få informasjon. De har blant annet stilt spørsmålet «deres venn trenger psykologhjelp, og hvor kan jeg henvende meg?»
– Kommuner som har svart i det hele tatt, får 0 poeng. Har kommunen svart «Vi har dessverre ikke psykolog, men du kan henvende deg der eller der», har skåret godt på spørsmålet. Det er viktig ikke å skyve ansvar videre, sier Flesland.
Testen ble utført av Norstat i januar og februar 2016.