Nyheter

Beklager uklare signaler

- Det er veldig beklagelig hvis ting ikke er kommunisert tydelig nok, sier arbeids- og velferdsdirektør Tor Saglie til Kommunal Rapport.

Publisert Sist oppdatert

Han avviser at Arbeids- og velferdsdirektoratet har anbefalt en organisasjonsmodell som innebærer at alle ansatte ved Nav-kontorene skal kunne alt. Men han medgir at signalene direktoratet har sendt ut, ikke har vært klare nok.

- Vi har gått ut med en presisering nå. Jeg skjønner at det har vært litt forvirring. Det har vært behov for en presisering, sier han.

Saglie mener begrepet «generalistmodell» brukes om forskjellige ting, og at dette kan ha bidratt til forvirringen. Han understreker at Nav-kontorene trenger en kombinasjon av både generalister og spesialister. Mens ansatte i publikumsmottaket bør ha «brosjyrekunnskap» om alle tjenester og ytelser, skal ansatte i «bakrommet» kunne gi mer spesialisert oppfølging og veiledning.

- Å mene at alle ansatte skal være gode på alle de 44 ulike ytelsene, vil være å stille helt umulige kompetansekrav, sier Saglie.

Ikke lei partneren

Han vil gjerne dementere deler av et oppslag i Aftenposten nylig. Der ble det framstilt som om han tvilte på om Nav-reformen lar seg gjennomføre som et partnerskap mellom stat og kommune.

- Det jeg sa er at det er viktig at både stat og kommune utvikler et aktivt eierskap. En slik partnerskapsmodell er ikke prøvd ut før. Det er derfor spennende å se hvordan vi klarer å realisere potensialet som ligger i reformen.

Powered by Labrador CMS