Nyheter

Vegdirektoratet vil overføre veier til kommunene

Vegdirektoratet foreslår at alle landets fylkesveier fordeles på staten og kommunene, og at flere riksveier får status som stamveier.

Publisert Sist oppdatert

Forslagene er satt fram i et høringsbrev som nylig er sendt ut, med høringsfrist 15. april. Hvis denne reformen blir gjennomført, vil fylkeskommunene miste rammetilskuddene til veier - tilsvarende den økonomiske omfordelingen som skjedde ved sykehusreformen.

Vegdirektoratet anbefaler et todelt veinett, og mener at en todeling vil “bidra til økt effektivitet og bedre målstyring i Statens vegvesen”, heter det i høringsbrevet. Ifølge forslaget skal delingen skje ved at mellom 40 og 60 prosent av fylkesveinettet blir nedklassifisert til kommunale veier. Resten av veninettet blir statens ansvar, samtidig som en del riksveier blir oppgradert til stamveier.

Det offentlige veinettet i Norge er på vel 91.000 kilometer, derav 27.000 kilometer fylkesveier og 37.000 kilometer kommunale veier. Stamveiene utgjør cirka 7.500 kilometer av riksveinettet på i alt 27.000 kilometer.

Nye stamveier

Vegdirektoratet går inn for at følgende riksveier skal bli nye stamveier, med den standardøkning som dette kan innebære:

* Riksvei 4 Oslo - Gjøvik - Mjøsbrua

* Riksvei 7 Hønefoss - Granvin - Voss

* Riksvei 13 Jøsendal - Odda - Voss

* Riksvei 35 Hokksund -Hønefoss - Jessheim

* Riksvei 52 fra Borlaug i Lærdal til Gol i Hallingdal

* Riksvei 150 (Store Ringvei) i Oslo.

Tilførselsveier

Vegdirektoratet har vurdert om også fem andre riksveier bør bli stamveier, men uten å anbefale dette foreløpig. Disse veiene er:

* Riksvei 9 Kristiansand - Haukeligrend

* Riksvei 19 og Riksvei 136, som er tilførselsveier til ferjesambandet Moss - Horten

* Riksvei 33 mellom Gjøvik og E 16 ved Bjørgo i Nord-Aurdal

* Riksvei 36 mellom E 136 i Seljord og Eidanger

* Riksvei 92 mellom Karasjok og Karigasniemi i Finland.

Naturlige endepunkter

– Vegdirektoratet ser også at det kan være aktuelt å vurdere forlengelse av enkelte stamveier fram til naturlige endepunkter, eksempelvis Florø, Måløy, Harstad og Hammerfest, heter det.

For alle disse veiene vil Vegdirektoratet avvente resultatet av høringen, går det fram av brevet.

Kommuneøkonomi

Vegdirektoratet gjør det klart at forslaget vil få store konsekvenser for de statlige overføringene til kommunene. Samtidig vil utvidelse av det kommunale veinettet medføre at kommunene får større forpliktelser til å opprette “en mer profesjonell vegforvaltning”.

Arbeidet med et mer detaljert forslag om todeling av veinettet skal fortsette utover vinteren og våren. Det samme gjelder forslag om en ny fordeling av rammetilskuddene til fylker og kommuner. Vegdirektoratet tar sikte på at nyordningen skal gjennomføres fra 2004.

Powered by Labrador CMS