Nyheter
Kommunene får jushjelp i strandsaker
Staten skal gi juridisk hjelp til kommuner som havner i konflikt med «strandadelen». Miljøverndepartementet innrømmer at det er vanskelig å håndtere lovverket for strandsonen.
Ut- og innmarksproblematikken i strandsonen er komplisert. Nesten hver hyttesak må vurderes for seg, og det forventes ikke at alle kommuner har den juridiske kompetansen selv. Derfor tilbyr Direktoratet for naturforvaltning (DN) nå gratis juridisk bistand i vanskelige strandsonesaker.
DN har allerede inngått et samarbeid med 15 kommuner og avtale er inngått med advokatfirmaet Haavind Vislie DA. Erfaringer fra samarbeidskommunene skal legges ut på egne internettsider.
Streng praksis
Tjøme i Vestfold er én av kommunene som har takket ja til tilbudet. Kommunen har en meget streng praksis i strandsonen og har ikke tillatt nybygg noen steder de siste ti årene. Oppføring av nye brygger og gjerder er heller ikke tillatt.
Kommunen havner i rettssak med omtrent hver hytteeier i brygge- og gjerdesakene, forteller bygge- og reguleringssjef Dag Dreyer Sæter.
- Vi har å gjøre med hytteeiere som har millioner å ta av og som ikke skyr unna rettstvister. Hver rettssak koster kommunen 40.000 kroner. Derfor er statens tilbud om juridisk bistand et godt tiltak, sier han.
Frist på to-tre år
Statssekretær Stein Lier-Hansen i Miljøverndepartementet varsler at regjeringen vil foreslå et bedre regelverk for strandsonen i stortingsmeldingen om friluftsliv. Den kommer ikke før om to år. En styrking av plan- og bygningsloven kan også bli et resultat av planutvalgets gjennomgang av loven.
Statens tålmodighet med kommunene begynner å bli tynnslitt. Strandloven har nå virket i 35 år, og utviklingen er entydig: Kysten er i hele perioden gradvis blitt nedbygd av private eiere. I Oslofjord-området er utmarksarealene i strandsonen redusert med 75 prosent.
- Dette er en utvikling som et flertall på Stortinget og regjeringen har sagt tydelig ifra om at vi ikke aksepterer. Hvis ikke kommunene skjerper seg, blir det statlig overtagelse av forvaltningen, sier Lier-Hansen.
Han nevner den svenske modellen som et eksempel på vellykket forvaltning i kystsonene. Der håndterer Fylkesmannen alle slike saker.
- Hvis ikke kommunene beviser at de kan forvalte strandsonesakene i samsvar med loven innen to-tre år, gjør vi alvor av truslene, sier Lier-Hansen.