Digitalisering for de mest sårbare
Digitaliseringen innen barnevernet muliggjør transparens. Det legger til rette for å skape tillit til barnevernet.
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning
I dag, på FNs internasjonale barnedag, retter vi oppmerksomheten mot barns rettigheter. I Norge er den pågående digitaliseringen av barnevernet en viktig nøkkel til å ivareta disse rettighetene og bygge tillit mellom barnevernstjenesten og familiene de hjelper.
20. november markerer vi Barnekonvensjonens jubileum. Konvensjonen, som trådte i kraft i 1990, skal gjøre barn over hele verden bevisste på sin rett til beskyttelse, medvirkning og en trygg oppvekst.
For å lykkes er tillit avgjørende – både hos familiene som får hjelp, og i samfunnet generelt.
Her hjemme er barnevernet en sentral aktør for å sikre barnas rettigheter og gi alle barn muligheten til en trygg barndom og gode oppvekstvilkår. For å lykkes er tillit avgjørende – både hos familiene som får hjelp, og i samfunnet generelt.
I en tid hvor digitale løsninger transformerer måten vi lever og jobber på, har DigiBarnevern-prosjektet gitt barnevernet et sårt tiltrengt løft.
Gjennom dette nasjonale initiativet har Bufdir, KS Digital og de største kommunene samarbeidet om å utvikle løsninger som øker kvaliteten og effektiviserer saksbehandlingen i barnevernet, samtidig som saksgangen blir transparent for foresatte og barn.
Trondheim kommune var blant de første som identifiserte behovet for bedre digitale løsninger i barnevernet. Allerede i 2015 avdekket de at ansatte manglet IT-verktøy som kunne støtte effektiv og kvalitetsmessig saksbehandling, samtidig som barn og familier sto uten verktøy for å forstå eller påvirke egne saker.
DigiBarnevern har snudd dette bildet ved å utvikle løsninger som bryter ned monopolene i markedet, og setter både barn og ansatte i sentrum.
I samarbeid med barnevernsansatte i DigiBarnevern-kommunene har vi i Netcompany utviklet et fagsystem som er integrert i et digitalt økosystem med Bufdirs Nasjonal portal for bekymringsmelding og Nasjonalt barnevernsregister, og KS Digitals Min kommune – barnevern og Fiks Arkiv. Dette styrker kvaliteten i tjenestene og øker effektiviteten gjennom økt automatisering.
Digitaliseringen muliggjør transparens, som videre legger til rette for å skape tillit til barnevernet.
Én av de mest banebrytende løsningene er Min kommune – barnevern, utviklet av KS Digital i samarbeid med Trondheim kommune. Denne løsningen gir familier muligheten til å få innsyn i egne saker i Modulus Barn, gi samtykke digitalt og følge saksgangen på en sikker måte.
Den nye tjenesten erstatter dermed eksisterende kommunikasjonsmetoder, som har vært avhengige av papirbaserte systemer eller digitale kanaler som ikke oppfyller kravene til personvern, sikkerhet og universell utforming.
Trondheim kommune har nylig gjennomført en vellykket pilotfase av tjenesten. Erfaringene viser at løsningen gir økt tillit og tilgjengelighet for familier som har en sak hos barnevernet. Innlogging skjer gjennom ID-porten på høyeste sikkerhetsnivå, og løsningen gjør det enklere for barn, foresatte og barnevernets ansatte å medvirke, påvirke og samhandle.
Trondheim kommune konkluderer med at piloten, som ble gjennomført i bydelene Østbyen og Lerkendal, har vist at løsningen fungerer godt i praksis.
Tilbakemeldingene fra barnevernsansatte har vært positive:
• «Løsningen gjør at vi i større grad må ta stilling til om det er juridiske eller etiske grunner til at partene ikke skal få innsyn.»
• «Jeg har blitt mer bevisst på hvordan jeg skriver, siden hvert dokument kan åpnes for innsyn.»
• «Jeg tror oversikt over sakens dokumenter kan gi familiene mer forståelse for hvordan barnevernet jobber.»
• «Jeg tror innbyggertjenester kan gjøre at avstanden, som kan være mellom barnevernet og familiene, kan minke.»
Barnekonvensjonen minner oss om at barn er individer med egne rettigheter, og digitalisering er et verktøy for å styrke disse rettighetene.
Gjennom DigiBarnevern-prosjektet har Bufdir, KS og de 120 kommunene hvor fagsystemet Modulus Barn nå rulles ut, stort potensial for å lykkes med å både bygge tillit til barnevernet gjennom transparens og innsyn for foresatte og barn, og gjøre det administrative arbeidet for de ansatte mer effektivt.
Dette gir de ansatte mer tid til den viktigste delen av jobben sin: barna.