Vefsn kommune vedtok i mars i år å legge ned barneskolen i Elsfjorden. Men etter initiativ fra foreldrene i bygda, ble det opprettet en Montessori-skole. Her underviser lærer Ida Helen Svenning Fredriksen barna som slapp å reise til naboskolen.

Vefsn kommune vedtok i mars i år å legge ned barneskolen i Elsfjorden. Men etter initiativ fra foreldrene i bygda, ble det opprettet en Montessori-skole. Her underviser lærer Ida Helen Svenning Fredriksen barna som slapp å reise til naboskolen.

Foto: Rami Skonseng, Mye i Media
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.
Leder
Lederartikler gir uttrykk for Kommunal Rapports syn. Ansvarlig redaktør har ansvar for innholdet.

Misforstått detaljstyring av skolen

Regjeringens skoletilskudd, i praksis rettet inn mot grendeskoler, undergraver kommunenes mulighet til å styre skolestrukturen.

Det er kommunene selv som skal og må bestemme hvordan skolestrukturen skal organiseres. Kommunene er skoleeier og kjenner lokalsamfunnet best.

Det er handlingsrom, ikke detaljstyring kommunene trenger for å gi innbyggerne gode tjenester.