Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Utvikler IT-løsninger for hele sektoren

SvarUt er IKT-leder Kjetil Århus og hans teams oppfinnelse som nå brukes av 350 kommuner. Århus er en sentral aktør i digitalisering av kommunesektoren.

Årets kommuneprofil 2016

Årets kommuneprofil 2016 har tre kategorier: Ordfører, rådmann og andre ledere (politiske og administrative).

Leserne har foreslått kandidater. En jury har valgt ut to finalister i hver kategori.

Denne uka presenterer vi de to leder-finalistene, forrige uke ordførere og i siste ukeavis før jul rådmennene.

Kriteriene: Lederprisen kan gå til politiske og faglige ledere på nivåene under ordfører og rådmann. Det kan være alle folkevalgte og faglige ledere i etater og virksomheter. Han eller hun må ha utmerket seg i løpet av dette året. For politikere: Startet en viktig debatt, tatt et viktig politisk initiativ. For faglige ledere: Tatt initiativ til innovative løsninger, snudd en negativ utvikling.

–––—

For å stemme på Kjetil Århus må du sende kodeordet leder 2  i en sms til 2377. Prisen for å stemme er 3 kroner for hver stemme.

–––-

– Kjetil er samlende for hele kommunal sektor når det gjelder digitalisering.  Vi hadde ikke vært der vi er i dag med digitalisering av kommunal sektor. Rett og slett. Det er kortversjonen.

Avdelingsleder Steinar Carlsen hos IKT konsern, som er Bergen kommunes avdeling for informasjons- og kommunikasjonsteknologi, er raus med ros til sjefen Kjetil Århus. Århus selv er noe så sjeldent som en beskjeden bergenser. Da er det greit å ha kollegaer som trår til.

– Vi store kommuner må være med å utvikle løsninger for hele kommunesektoren. Det er ikke så mange som har kapasitet til å drive innovasjon, sier Århus.

Han er mye brukt på konferanser der tema er digitalisering og innovasjon, og andre kommuner er ofte på besøk hos Århus eller han hos dem. Det at Århus og hans folk deler det de kan med andre, er også noe juryen til Kommuneprofilen vil påskjønne.

En bergensoppfinnelse

SvarUt startet i Bergen som et verktøy for å sende post, digitalt eller som brevpost til innbyggere og organisasjoner på en enkel måte. SvarUt er en komponent som koples mellom kommunens fagsystemer som sak og arkivsystemene. Saksbehandlingen skjer som vanlig, og SvarUt sørger for at posten kommer dit den skal. Denne komponenten er utviklet av Århus og hans folk, før den ble overtatt og videreutviklet av KS som spredte den til hele kommunesektoren. Hele 350 kommuner og også en del statlige etater bruker den i dag. Planen til KS er å videreutvikle SvarUt til å bli en plattform som samler alle felles digitaliseringstiltak mellom kommunene og statlig sektor.

Bergens IKT-avdeling har en driftsavdeling og en utviklingsavdeling. Roopan Navaratnam, Idar Borlaug og Børge Nese er utviklerne som jobber med SvarUt.

– Jeg tar æren for jobben deres jeg da, sier Århus til IT-gutta.

– Ja, du gjør vel det, smiler de bak skjermene. – Men det hadde jo ikke blitt noe uten deg, da, sier Nese.

Århus har også vært en del av digitaliseringsnettverket K10 som består av representanter fra de ti største kommunene. Det er IKT-folk som møtes fire- fem ganger i året og tar opp digitaliseringsspørsmål som angår kommunesektoren. De jobber med høringsuttalelser og tar opp samarbeidsområder med statlige instanser som Difi eller Altinn.

Århus sitter også i regjeringens digitaliseringsråd som kommunenes representant. Rådet skal være med å kvalitetssikre alle de store statlige digitaliseringsprosjektene.

– Digitalisering handler om omstilling, og det er viktig å få opp de store satsingene. De ansatte må med og vi må få den nye teknologien på plass, sier Århus.

Et eksempel fra Bergen kommune er helsesektoren som skal ta i bruk velferdsteknologi og digitalisere arbeidsprosessene.

– Faren er at man bare digitaliserer deler av arbeidsprosessene, og ellers fortsetter som før. Da får man ikke full effekt. Det er viktig at vi tar med de pårørende, pasientene og de ansatte slik at alle får en ny elektronisk dialog med kommunen og hverandre, sier Århus.

Les om de andre kandidatene her:

Hvis du vil stemme på din kandidat til Årets kommuneprofil, må du vente til 15. desember. Avstemmingen starter nemlig først etter at kandidatene i alle klassene er presentert.

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.