Nyheter
Skarp kritikk for misbruk av bompenger
Statens vegvesen retter skarp kritikk mot selskapene Trøndelag Bomveiselskap og Trøndelag Veifinans for påstått misbruk av bompenger ved opprettelse av datterselskapet Vegamot i Trondheim.
Et beløp på mellom 420.000 og 900.000 kroner av bompengemidler er forskuttert for å opprette Vegamot, går det fram av en revisjonsrapport som er utgangspunkt for saken.
Kritikken rammer også Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommuner, Trondheim kommune og Stjørdal kommune, som er hovedeiere i de to bomveiselskapene. Vegamot eies med 68 prosent av Trøndelag Veifinans og 32 prosent av selskapet Q-free.
Som en følge av kritikken har Vegdirektoratet avvist det kommersielle datterselskapet Vegamot fra anbudskonkurransene om drift av bomveiene E6/E18 i Østfold, E 18 i Aust-Agder og Riksvei 9 i Setesdal.
- Ulovlig
- Vegdirektoratet/Bompengeselskap kan ikke inngå en kontrakt med et selskap som er opprettet blant annet ved ulovlig bruk av bompengemidler. På dette grunnlag vil det være i strid med kravet om god forretningsskikk i lov om offentlige anskaffelser å ta Deres tilbud i betraktning, skriver assisterende veidirektør Kjell Bjørvik i et brev der Vegdirektoratet avviser Vegamots tilbud om drift av bomstasjonene på E 18 i Aust-Agder og Riksvei 9 i Setesdal.
Han gjør det samtidig klart at denne saken også «gir grunnlag for å avvise Vegamot AS fra senere anbudskonkurranser». Dette vil imidlertid ikke skje «dersom visse forutsetninger oppfylles».
Tillitsbrudd
Grunnlaget for kritikken er en rapport fra revisjon i Trøndelag Bomveiselskap og Trøndelag Veifinans, som står bak opprettelsen av Vegamot.
I revisjonsrapporten og flere brev til selskapene gjør Statens vegvesen det klart at det har oppstått et tillitsbrudd ved at bompenger fra bomveiene rundt Trondheim er blitt brukt til å etablere det kommersielle selskapet Vegamot.
- Bruk av bompengemidler til dette formålet ligger klart utenfor hva en etter bompengeavtalen lovlig kan benytte bompengemidler til. Forholdet er ikke klarert med veimyndighetene, heter det i rapporten.
Der blir det slått fast at Trøndelag Veifinans har foretatt «en uhjemlet og uavklart forskuttering av statlige midler for opprettelse av et datterselskap». Både selskapenes styrer og eierkommunene har ifølge rapporten vært kjent med forholdet, og anses dermed å ha medansvar for det som er skjedd.
Tilbakebetalt
Administrerende direktør Torkel Ranum i Vegamot sier til NTB at det har vært «full åpenhet om at det ble lånt bompenger» til etablering av selskapet. Han opplyser at lånet er tilbakebetalt med renter.
Foreløpig er det uklart hvilke tiltak bompengeselskapene i Trøndelag må sette i verk for å gjenopprette den tapte tilliten. Brevene fra Statens vegvesen kan tyde på at personer må skiftes ut både i styrer og administrasjon. Men dette blir ikke uttrykkelig sagt.
Konkurranse
Inntil tilliten er gjenopprettet vil det åpenbart være nytteløst for Vegamot å levere anbud på drift av bomveier. Agder Bomdrift i Kristiansand har allerede vunnet konkurransen om drift av bomstasjonene på E 18 i Aust-Agder og Riksvei 9 i Setesdal. På grunn av en klagefrist er kontrakten ennå ikke underskrevet. I tillegg til Vegamot hadde også Bro- og Tunnelselskapet i Bergen levert anbud på dette oppdraget.
Etter at Vegamots anbud er avvist for E6/E18 i Østfold, står konkurransen der mellom Europark og Falck Norge, får NTB opplyst.
(©NTB)