Funnene i evalueringen av seksårsreformen er ikke er overraskende for mange lærere. De har lenge vært bekymret for at barn møter krav de ikke er modne for, sier sentralstyremedlem Siri Skjæveland Lode i Utdanningsforbundet.

Funnene i evalueringen av seksårsreformen er ikke er overraskende for mange lærere. De har lenge vært bekymret for at barn møter krav de ikke er modne for, sier sentralstyremedlem Siri Skjæveland Lode i Utdanningsforbundet.

Foto: Terje Lien
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Ønsker diskusjon om innholdet i førsteklasse

– Seksårsreformen har bidratt til tidligere forventninger om faglige prestasjoner hos barna våre. Og det var ikke hensikten med seksårsreformen, sier Siri Skjæveland Lode i Utdanningsforbundet.

Lode reiser spørsmålet om vi nå må unnta førsteklassingene fra skolens kompetansemål og heller dreie aktiviteten til mer egeninitiert lek. Hun vil ha debatt om tiden er moden til å endre på innholdet i førsteklasse og gjøre den til en førskoleklasse med større grad av elevmedvirkning.

Både i Sverige og Finland går elevene ett år i førskole før de starter i 9-årig grunnskole.