![– Forebygging og tidlig innsats forstås ulikt både på tvers av kommunene og innad i kommunene, sier Simen Pedersen, partner i Menon Economics, og leder av evalueringen av barnevernsreformen. Her innleder han på en barnevernskonferanse nylig.](https://smooth-storage.aptoma.no/users/kommunalrapport/images/100420147.jpg?t%5Bquality%5D=80&t%5Bresize%5D%5Bflag%5D=%3E&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=1200&accessToken=315dbc341f7984096680427235f5cc98476341643098e2bdf414990e26ed0553)
– Forebygging og tidlig innsats forstås ulikt både på tvers av kommunene og innad i kommunene, sier Simen Pedersen, partner i Menon Economics, og leder av evalueringen av barnevernsreformen. Her innleder han på en barnevernskonferanse nylig.
Foto: Terje Lien– Uklarheter forsinker arbeidet med barnevernsreformen
Tidlig innsats og forebygging av omsorgssvikt er hovedmål i barnevernsreformen. Men de som skal gjennomføre den, har ikke en ens oppfatning av hva dette innebærer.
– Hele barnevernsreformen er tuftet på disse begrepene. For at kommunene skal lykkes med å redusere utgifter og unngå omsorgsovertakelser, kreves det samarbeid på tvers av tjenester og etater mot felles mål. Det blir vanskelig når begrepene er uklare og forstås ulikt, sier Simen Pedersen i Menon Economics.
Han leder evalueringen av barnevernsreformen som trådte i kraft i 2022, og som Menon og NTNU Samfunnsforskning gjennomfører.