Nyheter

Venter månedsvis på svar

Viktige prinsippspørsmål fra kommunene kan bli liggende i Kommunaldepartementet i over ett år, uten å bli besvart.

Kommunal Rapport har undersøkt hva som skjer når kommunene henvender seg til Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) med nye saker. Det kan være søknader om tilskudd, forespørsel om møter eller spørsmål om lovtolkninger.

Halvannen måned

Fra nyttår og fram til 1. september dukket det opp 108 slike nye saker i postjournalen til KRD, der kommunen skrev til departementet. Av 75 saker der det virker naturlig at departementet gir et skriftlig svar, har bare 32 fått respons, ifølge journalen. I gjennomsnitt har de 32 sakene ligget i halvannen måned i KRD - men det gjelder altså de som får svar. Flere har ligget i månedsvis, uten respons.

I tillegg viser det seg at saker kan bli journalført svært sent. Lindesnes kommune sendte 10. august e-post til blant andre KRD (med kopi til Kommunal Rapport), der kommunen ba om endrede regnskapsregler for bygging av gang- og sykkelstier. Da Kommunal Rapport sjekket KRDs journal 31. august, var brevet ennå ikke journalført. Først rundt 10. september, altså om lag én måned etter at brevet ble mottatt, havnet det i postjournalen.

Mindretall

En av sakene der KRD ikke har svart, er et spørsmål fra Sandefjord kommune om hvorvidt mindretallet i interkommunale selskaper har noen form for beskyttelse. Spørsmålet er prinsipielt interessant, og kommunen ba om en lovtolkning i begynnelsen av mars - for knapt sju måneder siden.

Kommuneadvokat Ivar Otto Myhre i Sandefjord forteller at han senere har snakket med KRDs saksbehandler på telefon, og at Sandefjord nå er lovet at det ikke skal ta så lang tid før det faktisk dukker opp et svar.

Myhre er ikke glad for at saken trekker ut, men har opplevd langt verre behandling i andre departementer.

- Vanligvis er KRD veldig ekspeditte i forhold til andre. Vi har erfart at det har tatt to år å få svar fra Sosialdepartementet, sier kommuneadvokaten.

KRD: 19 saker

Departementet avviser Kommunal Rapports tall. Informasjonssjef Geir Løndal sier 19 saker i 2006 - ikke 32 - er ubesvart, og at kommunene har ventet for lenge i 14 av disse.

- Det framgår ikke av den elektroniske postjournalen når vi har tatt ting til etterretning eller svart muntlig. Det vil derfor se ut som om vi har mange mangler. Dette er en svakhet i den elektroniske postjournalen, sier Løndal.

Til de 14 som venter på svar, sier informasjonssjefen:

- Det skulle selvfølgelig vært null, men vi synes ikke det er så mye i forhold til de drøyt 100 sakene det er snakk om. Vi ønsker å levere svar så raskt som mulig. Vi har ikke fått noen klager.

- Hva kan kommunene forvente, når de kontakter departementet?

- Med mindre det er spesielle ting, skal vi gi et svar innen én måned. Hvis det tar lengre tid, skal vi svare foreløpig innenfor den måneden. Vi ser av den interne journalen at det også er mye kontakt på telefon, sier Løndal.

Skrevet av: Ole P. Pedersen

Powered by Labrador CMS