Nyheter
Norske skolebarn leser bedre enn før
Trenden med dårlige leseferdigheter blant norske skolebarn har snudd, viser den årlige kartleggingen på andre skoletrinn i grunnskolen.
Kartleggingen viser at elevene er blitt mye flinkere til å lese, og stadig flere av dem får alt riktig på leseprøver.
- Hvert år kartlegges 2. klassingenes leseferdigheter ved samtlige norske skoler. Prøvene er først og fremst et verktøy for skolene, som kan avdekke leseproblemer. Videre samles resultatene inn for å gi et totalbilde av leseferdighetene av elevene i dette klassetrinnet, sier avdelingsdirektør Anne-Berit Kavli i Utdanningsdirektoratet til Aftenposten.
Leseprøvene som ble iverksatt for et par år siden har ført til en sterkere satsing på leseopplæring, tror Kavli.
Prøvene er todelte. Den første prøven blir gjort i februar og mars. Da blir elevene testet om de kan bokstavene og om de behersker språklydene til bokstavene. I mai og juni gjennomføres en komplett leseprøve hvor elevene skal lese enkle ord, setninger og tekster. Prøvene viser at stadig flere elever gjør det bra.
- Prøvene skal fange opp de elevene som er svakest til å lese. Nå ser vi at de blir stadig færre, og at det er flere som svarer riktig på alt, sier førsteamanuensis Liv Engen ved Universitetet i Stavanger.
Leseprøvene analyseres av Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.
(©NTB)