Nyheter

Mener skolen forsterker sosiale forskjeller

Istedenfor å gi alle barn og unge like muligheter, er enhetsskolen med på å sementere og øke forskjellene i samfunnet, mener høyskolelektor ved Høgskolen i Vestfold.

Publisert Sist oppdatert

Rakel K. Rohde Næss sier til Forskning.no at en av årsakene ligger hos lærerne som hun mener tradisjonelt er for svake på didaktikk.

- Det er et tankekors at norske lærere i forhold til et internasjonalt gjennomsnitt er de som gir mest lekser, og som følger dem minst opp. Og lekser er noe som kan være med på å understreke forskjellene mellom dem som profitterer og dem som ikke gjør det, sier hun.

Høyskolelektoren sier dette blir påpekt i Stortingsmelding 16, der myndighetene kommer med overraskende sterk kritikk av måten norsk skole drives på.

- Meldingen understreker at norsk skole er blant verdens beste når det gjelder intensjoner, men at den svikter i praksis, sier Næss.

- Vi har empiri for at de som får de beste karakterene, er elever som har foreldre med høyere utdanning. Vi har også kunnskaper om hvem det er som dropper ut av videregående skole, også der ser vi at hjemmeforhold spiller en stor rolle. Dette viser at skolesystemet er for rigid og ikke evner å få til det overordnede prinsippet om tilpasset opplæring, sier hun.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS