23.000 er nå redusert til 8.004, fordelt på 12 ulike aktører som får ha 667 elsparkesykler hver. Dette gjelder til 31. mars 2022.

23.000 er nå redusert til 8.004, fordelt på 12 ulike aktører som får ha 667 elsparkesykler hver. Dette gjelder til 31. mars 2022.

Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Transportøkonomisk institutt beklager sparkesykkelkutt i Oslo

Over natten ble antallet sparkesykler i Oslo kuttet ned fra 23.000 til 8.000. - Uheldig, mener forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt.

– Tilbudet kunne vært bedre for brukerne uten at problemene knyttet til forsøpling og parkering hadde vært noe verre, sier forskningsleder Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt (TØI) til Dagsavisen.

Oslo kommune vedtok 10. september å kutte antallet elsparkesykler med 65 prosent. 

23.000 er nå redusert til 8.004, fordelt på 12 ulike aktører som får ha 667 elsparkesykler hver. Dette gjelder til 31. mars 2022.

Fearnley har ikke tatt stilling til antallet elsparkesykler, men mener at det er en stor ulempe at 12 selskaper skal få dele dem likt mellom seg, fordi det gir brukerne et dårligere tilbud.

Dårlig tid

– Hvis du har dårlig tid og skal et sted, og ikke ser noe sparkesykkel i umiddelbar nærhet, må du lete på kartet i 12 forskjellige apper etter nærmeste sykkel, sier Fearnley.

Som en konsekvens av Oslo kommunes nye reguleringer, anslår Tier at de må si opp 80 av sine ansatte i Oslo.

Fearnley sier at to-tre selskaper med tre-fire tusen elsparkesykler hver, ville vært en bedre løsning for brukerne.