Pasient- og brukerombudet er særlig bekymret for pasienter med behov for tett oppfølging og dialog med sin fastlege.

Pasient- og brukerombudet er særlig bekymret for pasienter med behov for tett oppfølging og dialog med sin fastlege.

Foto: Colourbox
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Stadig flere henvendelser om fastlegeordningen til Pasient- og brukerombudet

Pasient- og brukerombudet fikk i fjor rekordmange henvendelser. Én av fem henvendelser gjaldt fastlegeordningen, noe som skaper bekymring.

Nær 17.000 nordmenn tok kontakt i fjor, opplyser ombudet i en pressemelding.

20 prosent av henvendelsene handlet om fastlegeordningen. Disse henvendelsene har økt stabilt siden 2018.

– Statistikken vår gjenspeiler hvordan pasienter i hele landet opplever store utfordringer med ordningen. Fastlegekrisen er nå en realitet i mange kommuner, også i flere av landets største. Det har gått fra å være et problem i distriktet til å også bli et storbyproblem, heter det i pressemeldingen.

– Vi er bekymret for om pasientsikkerheten i fastlegeordningen er god nok i mange av landets kommuner.

De siste fire årene har ombudet registrert en økning på 25 prosent når det gjelder saker om psykisk helsevern. I løpet av pandemien har de sett en kraftig økning av henvendelser om barn og unge som sliter.

– Dette vil ikke gå over selv om pandemien tar slutt. Det er for store forskjeller på hvilke tjenester kommunene tilbyr til pasienter med behov for behandling innen psykisk helsevern, heter det.

(©NTB)