Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo kunngjorde mandag kveld at Fornebubanen skal bygges.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo kunngjorde mandag kveld at Fornebubanen skal bygges.

Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Milliarder fra grunneiere sikrer Oslo-ja til Fornebubanen

Byrådet i Oslo sier ja til å gå videre med Fornebubanen. Et ekstrabidrag på 2,1 milliarder kroner fra grunneiere var det som skulle til.

Etter gruppemøter i de tre byrådspartiene ble det hasteinnkalt til pressekonferanse på Oslo rådhus mandag kveld. Der kunne byrådsleder Raymond Johansen (Ap) kunngjøre at prosjektet likevel ikke blir stoppet.

– Fornebubanen skal bygges, sa han.

Det skjer på bakgrunn av løfter om økte bidrag på rundt 2,1 milliarder kroner fra grunneiere langs traseen i Oslo og Bærum.

– De har innsett alvoret i situasjonen, og de er villige til å ta et større ansvar for å realisere banen, sa Johansen.

– De økte grunneierbidragene er en forutsetning for å kunne bygge Fornebubanen, punktum.

Økt prislapp

NTB får bekreftet at bystyregruppene til Arbeiderpartiet, MDG og SV alle sa enstemmig ja på gruppemøtene.

Men spesielt i Arbeiderpartiet skal dette ha sittet langt inne.

Det skyldes store endringer i kostnadsbildet de siste månedene. Prislappen for den drøyt 8 kilometer lange T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu var først beregnet til 16,2 milliarder kroner. I januar kom anslag om at prisen kunne stige til 21,5 milliarder kroner. Så ble anslagene justert opp til 23,3 milliarder i april.

Samtidig er byggingen i full gang. Flere steder i og rundt Oslo pågår nå bygging av tunneler og graving av svære groper som skal huse strekningen.

Avhengig av Viken

Selv om byrådspartiene i Oslo nå stiller seg bak videre bygging, er ikke nødvendigvis siste ord sagt.

På pressekonferansen mandag måtte byrådslederen nemlig vedgå at ingen avtale er på plass med Viken om det nye kostnadsbildet.

De nye beregningene viser ifølge ham at 57 prosent av kostnadene knyttet til Fornebubanen nå ligger i Viken, mens 42–43 prosent ligger i Oslo. Opprinnelig var det lagt til grunn at 53 prosent av kostnadene var i Oslo, mens 47 prosent var i Viken.

Johansen forutsetter enighet at Viken betaler sin del av regningen – som altså har økt.

– Dette er objektivt. Det er ikke noe vi har gjort. Det er Fornebubanen som har gjort dette, basert på kostnadsbildet. Det som skjer i Viken, det skal Viken betale, og det som skjer i Oslo, skal Oslo betale, utdyper Johansen overfor NTB.

– Det har vært et viktig prinsipp også for Viken i deres forhandlinger, påpeker han.

Etterlyser staten

Med de nye beregningene ligger Oslos del av regningen an til å bli 2,5 milliarder kroner lavere.

Samtidig håper Oslo på 500 millioner kroner mer i bidrag fra staten. Men byrådet har ikke fått noen løfter fra regjeringen ennå.

– Vi er avhengige av en velvillig stat framover, sier Johansen til NTB.

Det samme understrekes av SVs Sunniva Holmås Eidsvoll.

– Jeg og SV venter i spenning på at regjeringen skal innfri sine løfter om å øke bidraget til Fornebubanen. Det er ennå ikke kommet, men det kan fremdeles komme, sier Eidsvoll til NTB.

Hun viser til løftet i regjeringsplattformen fra Hurdal om å øke det statlige bidraget til store kollektivprosjekter i og rundt de store byene fra 66 til 70 prosent.

Venstre: – Sørget for økt usikkerhet

Byrådet får støtte fra Ola Elvestuen, Venstres talsperson for transport, energi og miljø på Stortinget. Han mener stillheten fra regjeringen har skapt økt usikkerhet om utbyggingen.

– Istedenfor å bidra med løsninger som tar prosjektet framover, som en økning av det statlige bidraget til 70 prosent, så har de sørget for økt usikkerhet om folk i Oslo i det hele tatt får et helt nødvendig kollektivløft, sier Elvestuen.