Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Korrupsjon i kommunene må bekjempes!

Mye tyder på at korrupsjon er et økende problem i kommunene. KrF mener at flere tiltak må iverksettes for å forebygge økonomiske misligheter og kameraderi.

Tre av fire nordmenn mener det forekommer korrupsjon i det offentlige, og 60 prosent tror korrupsjonsproblemet i Norge vil øke i årene framover. Korrupsjonseksperter støtter dette og påpeker at utfordringene i kommunal sektor er størst.

Tilliten til demokratiet kan bli svekket, dersom oppfatningen om at «man må kjenne noen for å få gjennomslag her i landet» får feste seg. Likhet for loven, uavhengig av hvem man er og hva man har, er et viktig rettssikkerhetsprinsipp. Dette må reflekteres i alle deler av kommunens saksbehandling.

Etter KrFs mening bør samtlige kommuner pålegges å ha et etisk regelverk, og det bør henvises til dette regelverket i de individuelle arbeidsavtalene til alle som arbeider i kommunen.

Etikk er noe vi alle daglig bør forholde oss til, som grunnlag for avgjørelser og valg. Dette er ikke minst en utfordring for ledere i kommunal sektor. De må skoleres i etikk, slik at de kan bidra til et høyt etisk bevissthetsnivå blant sine medarbeidere, og slik at de kan være gode veiledere når medarbeiderne opplever vanskelige gråsonetilfeller.

Det er særlig viktig at habilitetsreglene praktiseres på en måte som innbyr til ubetinget tillit til at kommunenes vedtak er fattet på et fritt og uavhengig grunnlag. Derfor bør det utarbeides veiledninger om habilitet som er konkrete og tilpasset den enkelte kommuneansattes behov.

Uuttalte forventninger i forbindelse med offentlige innkjøp kan danne grunnlag for at kommunalt ansatte etter store kontraktsinngåelser tilbys en godt betalt stilling i næringslivet. Deres inngående kunnskap om kommunens arbeid og vennskap med tidligere kolleger, kan igjen bidra til at det private selskapet får fordeler ved senere kontraktsinngåelser. For å unngå slike scenarier, som dessverre ikke er utopiske, bør alle kommuner vurdere å innføre karantenebestemmelser for ansatte som går fra kommunal forvaltning til privat næringsliv.

Karantenebestemmelsene bør omfatte dem som i tjeneste for kommunen har oppgaver, nettverk og kunnskap som privat sektor vil kunne utnytte for senere å oppnå økonomisk vinning på en urettmessig måte. Tilsvarende bestemmelser finnes for politisk ledelse i departementene og for departementsansatte.

Rett til innsyn i offentlige saksdokumenter er en av hjørnesteinene i et velfungerende demokrati. Denne rettigheten er dessuten et svært viktig virkemiddel for kontroll med offentlig virksomhet.

Til våren skal Stortinget behandle Bondevik II-regjeringens forslag til ny offentlighetslov. Forslaget innebærer en vesentlig utvidet offentlighet. Den nye loven vil blant annet gjelde for langt flere virksomheter enn gjeldende lov og vil være et viktig redskap for å avsløre eventuelle økonomiske misligheter og kameraderi i kommunene og i kommunale selskaper.

Stoltenberg-regjeringen ønsket å heve grensen for å offentliggjøre kommunale innkjøp fra 500.000 til 1,8 millioner kroner, men snudde etter kraftig kritikk. En slik heving av anbudsgrensen ville utvilsomt medført økt fare for kameraderi og korrupsjon. Regjeringen mener imidlertid at ingen innkjøp under 500.000 kroner skal bekjentgjøres. Dette vil innebære lukkethet og hemmelighold om betydelige innkjøp, og det beklager KrF. Vi mener at regjeringen ved dette viser en naiv tilnærming til kommunesektorens utfordringer hva gjelder korrupsjon.

Korrupsjonens vesen er at den pågår over lang tid før den utsettes for offentlighetens lys. Dette forklares gjerne med at mange kan være involvert i korrupsjonskulturer. Mange er redde for at offentlig lys på problemet kan innebære negative reaksjoner for dem selv. Ofte er det derfor mediene som via anonyme kilder bringer kunnskap om misligheter.

Det er viktig at «varslere» gis et styrket rettsvern mot negative reaksjoner på arbeidsplassen. KrF mener at når varslere møtes med oppsigelse, bør oppsigelsen ansessom ugyldig, med mindre arbeidsgiveren dokumenterer at den skyldes andre forhold enn selve varslingen.

Norge scorer høyt på statistikker over land med lite korrupsjon. Men selv om vi ligger langt fremme i globalt perspektiv, er vi dårligst i Norden.

Dersom Norge også i framtiden skal være et land med lite korrupsjon, kreves innsats fra flere. Ikke minst må det offentlige være seg sitt ansvar bevisst og ha fokus på både forebygging og kontroll. Regjeringen har et stort ansvar for å sikre at dette skjer, og KrF vil følge arbeidet nøye.