Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) varsler oppvask etter eksamenstrøbbelet.

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) varsler oppvask etter eksamenstrøbbelet.

Foto: Terje Lien

Brenna ber Utdanningsdirektoratet om en forklaring

– Sånn kan vi ikke ha det, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) om eksamensproblemene. Hun har bedt Utdanningsdirektoratet redegjøre for hva som gikk galt.

Den skriftlige eksamenen i norsk hovedmål ble mandag preget av voldsomme tekniske problemer. Datatrøbbel gjorde blant annet at mange ikke fikk levert, og noen fikk ikke engang lest oppgaven.

– Vi må unngå at dette skjer igjen. Jeg har bedt Utdanningsdirektoratet om en redegjørelse for å få klarhet i hva som skjedde og hva som gjøres for å forhindre at dette skjer igjen. Sånn skal vi ikke ha det. Eksamen er en viktig del av elevenes sluttvurdering, sier Brenna i en pressemelding.

– Leit for elevene

Det oppsto problemer med Utdanningsdirektoratets nettsider i hele landet da eksamen skulle starte klokken 9. Utover formiddagen fikk mange logget seg inn, men det løste seg ikke for alle.

I Møre og Romsdal ble norskeksamen avlyst på videregående skoler i hele fylket. Lokale nettverksproblemer gjorde at skolene i dette fylket havnet i en særstilling. Viken ba også om avlysning etter at mange elever måtte sendes hjem uten å ha avlagt eksamen, men fikk nei fra Utdanningsdirektoratet.

– Noen steder har eksamen ikke blitt gjennomført. Det er ekstra leit for elevene som var klare til å gjennomføre i dag, sier Brenna.

Eksamen fortsetter som planlagt

Utdanningsdirektør Morten Rosenkvist beklager på det sterkeste at mange elever fikk en vanskelig start på eksamen. Feilen ble rettet mandag formiddag, og systemene fungerer nå som de skal, opplyser han.

– Vi jobber nå med at noe tilsvarende ikke skal skje, og eksamen går som planlagt de kommende dagene, sier Rosenkvist til NTB.

– Vi har gjort omfattende tester i forkant, og systemet har fungert etter planen hele veien. Vi har derfor valgt å gå for denne løsningen, selv om det alltid vil være en risiko forbundet med innføring av nye systemer. Elevene er vant til å lese og levere oppgaver digitalt, og det er dette de også møter i eksamenssituasjonen, sier han.

Selv om det oppsto forsinkelser mange steder, er terskelen for å avlyse eksamen høy, tilføyer han. Det er fordi eksamen er en viktig del av sluttvurderingen, og elever har rett til å få vist kompetansen sin.

Frustrerte rektorer

Det er fortsatt ukjent hvor mange elever i Viken som måtte sendes hjem etter at de ikke hadde fått logget seg inn på Utdanningsdirektoratets nettside. Fylket vil nå søke om annullering og dispensasjon for dem.

En rekke rektorer har gitt uttrykk for tydelig frustrasjon og oppgitthet på vegne av elevene. Det blir møtt med forståelse hos kunnskapsministeren.

– Det må ha vært veldig stressende for alle elevene som i dag var klare for å gjennomføre eksamen, at de fikk en slik start på dagen, sier Brenna.

Assisterende rektor Kristin Tangen ved Nadderud videregående skole i Bærum mener beredskapen har vært for dårlig. Skolene hadde på forhånd gitt beskjed om at de ville ha papireksemplarer tilgjengelig i tilfellet noe skulle gå galt, påpeker hun.

– Vi fikk beskjed om at vi ikke skal skrive ut, men vi måtte til slutt begynne å skrive ut i dag, og jeg vet mange andre har skrevet ut. Hadde vi fått det i papir, ville alt dette vært unngått. Da kunne de begynt og logget seg inn når problemene var over, sier hun til VG.

Første eksamen for mange elever

Over 270.000 elever skulle opp til eksamen i vår. For flesteparten av dem var det første gang de skulle få kjenne på eksamensnerver. Pandemien stanset eksamen i flere år.

– Det er kjempeproblematisk at Utdanningsdirektoratets nettsider krasjer på en så stor dag for mange elever, sier påtroppende leder i Elevorganisasjonen, Petter Andreas Lona, til NTB.

Advarte

Utdanningsforbundet opplyser at de advarte mot problemene på forhånd.

– Dette er krise for elevene. Vi påpekte at det burde vært en plan B, men fikk ikke gehør, sier Thom Jambak, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, til NTB.

Jambak sier at det for dem virker som om endringen av eksamen har bestått av digitalisering, og at man har glemt det faglige og praktiske.

– Dette vil sannsynligvis også få konsekvenser for opptak til høyere utdanning og vil dessverre ramme elevene sterkt, sier Jambak.