– Kommunene er viktige trafikksikkerhetsaktører, og ved å berømme kommuner som utmerker seg positivt i dette arbeidet, ønsker vi å inspirere andre kommuner til en økt innsats, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF)

– Kommunene er viktige trafikksikkerhetsaktører, og ved å berømme kommuner som utmerker seg positivt i dette arbeidet, ønsker vi å inspirere andre kommuner til en økt innsats, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF)

Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Bømlo hedret for trafikksikkerhet

Samferdselsministeren er fornøyd med at hjemkommunen Bømlo er kåret til årets trafikksikkerhetskommune.

– Kommunen er et godt forbilde og viser at målrettet innsats over tid gir gode resultater. Jeg er stolt av den jobben hjemkommunen min gjør på dette området, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Det er tiende gang Samferdselsdepartementet deler trafikksikkerhetsprisen. Prisen er på en million kroner, og blir gitt til en kommune som har utmerket seg med godt lokalt trafikksikkerhetsarbeid.

– Formålet med prisen er å fremme lokalt trafikksikkerhetsarbeid. Kommunene er viktige trafikksikkerhetsaktører, og ved å berømme kommuner som utmerker seg positivt i dette arbeidet, ønsker vi å inspirere andre kommuner til en økt innsats, sier samferdselsministeren.

Målrettet

Begrunnelsen for prisen er at Bømlo over lang tid har arbeidet målrettet med trafikksikkerhetsarbeidet. Kommunen ble godkjent som Trafikksikker kommune i 2017 og godkjent på nytt i 2020.

Jurye, med representanter fra Samferdselsdepartementet, Justisdepartementet, Statens vegvesen, Veitilsynet, Politidirektoratet, Utrykningspolitiet, Helsedirektoratet, Trygg Trafikk og Statens havarikommisjon, trekker også fram en revidert trafikksikkerhetsplan som gjelder for perioden 2020 – 2024.

Planen er godt utformet slik at den når mange grupper, og den er godt forankret både politisk og administrativt og i lokalmiljøet. Kommunen jobber tverrsektorielt, med en sterk kobling mot folkehelsearbeidet. De har også innlemmet FNs bærekraftsmål i trafikksikkerhetsplanen på en forbilledlig måte. Kommunens nettsider gir en god oversikt over trafikksikkerhetsarbeidet, og er i tillegg lett tilgjengelig. Dette viser at trafikksikkerhet er et område kommunen prioriterer høyt, mener juryen.

Statens vegvesen administrerer søknadsprosessen, og det er fylkeskommunene som foreslår kandidater til prisen. I år mottok Statens vegvesen ti forslag til kandidater.

Kriteriene som juryen har vektet er:

  • Kommunen skal vise til godt trafikksikkerhetsarbeid og gode planer for videre arbeid.
  • Kommunen skal ha en trafikksikkerhetsplan hvor blant annet sikring av skoleveiene inngår. Planen må oppdateres jevnlig og være forankret i kommunens politiske ledelse, administrasjon og befolkningsgrupper.
  • Kommunen må kunne dokumentere gjennomførte tiltak.
  • Tiltakene skal være evaluert og vise positiv effekt for trafikksikkerheten.

Nøtterøy vant prisen i 2012, kommunene Austrheim og Lindås delte prisen i 2013, i 2014 gjekk prisen til Bodø, i 2015 til Alta, i 2016 til Ski og i 2017 til Kvinesdal. Fredrikstad fikk prisen i 2018, i 2019 gikk den til Nord-Aurdal, mens i 2020 var det Rollag som vant.