Nyheter
Kollektivsamarbeid på Østlandet
Et nytt samordningsorgan skal forbedre kollektivtrafikken på det sentrale Østlandet. Tettere samarbeid og felles løsninger skal gi de reisende bedre tilbud.
Samordningsorganet for kollektivtransport på det sentrale Østlandet (SØK), ble opprettet 1. januar i år. På grunnlag av en rapport som kom etter et forarbeid i fjor, skal organet vurdere hvordan man kan lage et felles grunnlag for kollektivtrafikken på Østlandet. Styringsgruppen ledes av samferdselsminister Torild Skogsholm, og består ellers av politiske representanter fra Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold. I første omgang skal de se på hvordan de kan få et felles billetteringssystem og en informasjonstjeneste. Styringsgruppa skal også se på om det er mulig å få et felles takstsystem. En annen viktig oppgave blir å utrede hvilke oppgaver Samarbeidsorganet kan få i framtiden. Det vil være mulig å inkludere både Oppland, Vestfold og Telemark i samarbeidet .
Utredning
SØK ble etablert 1. januar i år. Det første året vil gå med til utredningsarbeid, og det er ECON som har fått utredningsoppdraget.
- Utgangspunktet er at man i bedre grad skal fange opp de kollektivreisenes behov i dette området, sier Tor Haatveit, avdelingsdirektør for transportavdelingen i Samferdselsdepartementet. Han nevner at en mulig oppgave for samordningsorganet etter hvert kan bli å kjøpe tjenester fra de ulike transportselskapene. Foreløpig er det ingen ansatte i SØK, dette vil skje tidligst 1. januar neste år. Haatveit understreker at SØK ikke vil bli et nytt forvaltningsorgan.
- Det vil bli et administrasjonsselskap som eies av dagens forvaltningsnivåer. De vil fortsatt ha avgjørende myndighet, sier han.
Dagens samarbeid
Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har allerede et etablert samarbeid innenfor kollektivtransporten. Det er for eksempel mulig å kjøpe et periodekort som gjelder for Oslo og Akershus. Det finnes både bussruter og T-baneruter som krysser grensa mellom Oslo og Akershus.
- Men samarbeidet kan selvfølgelig forbedres, sier Ivar Sørlie, samferdselssjef i Oslo. Han sier det kan være mulig å få en større likhet i takstsystemet. I Akershus opererer de med takstsoner, mens det i Oslo bare er en sone, uansett hvor langt reisen er. Om et par år kommer det et elektronisk billetteringssystem, som kan gjøre samarbeidet enklere. Det kan blant annet føre til at oppgjørsformene mellom kommunene kan bli mer effektivt.