Debatt
Byggherrer må satse på samspill
God prosjektgjennomføring starter med god ledelse. Å velge samspillsmodellen i byggeprosjekter er å erkjenne at kompleksiteten har økt.
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning
De siste årene har samspill gått fra å være et nisjevalg i enkelte store prosjekter til å bli en gjennomføringsmodell stadig flere byggherrer vurderer – og velger. Det gjelder ikke bare de største statlige prosjektene. Også kommuner, mindre offentlige byggherrer og private aktører velger modellen.
Gjennomføringsmodell er et strategisk ledelsesvalg – ikke et teknisk valg.
Hva er det som driver utviklingen?
Enten det gjelder renseanlegg, sykehus, forsvarsbygg, industri eller infrastruktur, ser vi fellestrekk. Det handler om strengere og mer sammensatte krav, større teknologisk og regulatorisk usikkerhet, knapphet på kapasitet og kompetanse i markedet. Vi kan legge til høyere forventninger til bærekraft, energi, sikkerhet og samfunnsansvar.
Likevel organiseres mange prosjekter fortsatt som om forutsetningene var stabile og forutsigbare. Tradisjonelle gjennomføringsmodeller forutsetter at byggherren tidlig kan spesifisere behov, løsninger og risiko på en måte som ofte ikke er mulig. Resultatet kjenner vi: Høye endringskostnader, konflikter, forsinkelser og svekket måloppnåelse.
Samspill velges ofte fordi byggherren erkjenner én ting: Vi vet ikke nok tidlig – og vi må lære raskere. Derfor må vi samspille bedre og tidligere.
I stedet for å forsøke å «låse» prosjektet gjennom detaljerte krav og kontrakter legger samspill til rette for tidlig involvering av nøkkelkompetanse, felles forståelse av mål, risiko og muligheter. Det gir bedre beslutninger før store investeringer tas. Formålet er at alle skal ha «samme drakt, og spille mot samme mål».
Samspill er særlig relevant for engangsbyggherrer, private og kommuner og andre offentlige aktører. De har sjelden mulighet til å bygge opp varig intern erfaring fra store prosjekter. Det gjør dem mer sårbare for feil tidlig i prosjektløpet.
Også de større byggherrene har nytte av samspill som modell. Det hjelper dem å utvikle seg organisatorisk. Begrunnelsen er altså ikke at prosjektene i seg selv er «store». Det handler om at kravene er nye, teknologien utvikler seg raskt og markedet er presset. Da blir feilvalg kostbare for både byggherrer og samfunnet.
Gjennomføringsmodell er et strategisk ledelsesvalg – ikke et teknisk valg.
Det er verdt å understreke: samspill er ikke en «enkel løsning». Tvert imot stiller modellen høyere krav til tydelig eierstyring, rolleforståelse, beslutningsdisiplin og intern kompetanse og kapasitet.
Byggherrer som lykkes med samspill, starter derfor arbeidet tidligere. De bruker tid på å avklare modenhet, organisering og strategi før kontrakten lyses ut. De bruker tiden på det de skal.
Erfaringene viser at investeringen i tidligfase ofte gir langt bedre forutsigbarhet senere.
OBOS med ett av landets største byggeprosjekter, Construction City, bekrefter dette. Byggingen av Construction City viste at man kan bygge et 105.000 kvadratmeter stort bygg uten tidsoverskridelser, fraværsskader eller feil og mangler. Samspill var nøkkelen.
Samspill passer ikke alle, men den velges av mange fordi flere byggherrer erkjenner at kompleksiteten har økt og tidlig handlingsrommet er avgjørende. God prosjektgjennomføring starter med god ledelse.
Samspill er i denne sammenhengen mindre et kontraktsvalg. Det er mer et uttrykk for en moden byggherre som forstår sin egen rolle i prosjektets suksess.