Debatt

Visjoner og mål i kommunal planlegging

Virkeligheten i de fleste kommuner viser seg å bli betydelig annerledes enn aktuelle kommuneplaner skulle tilsi.

Ikke bare blir situasjonen forskjellig fra det kommunen planla for noen år siden, men det kan noen ganger også være vanskelig å se i hvilken grad kommuneplanen har påvirket utviklingen. Er det da planene og gjennomføringen det er noe galt med, eller er det en fremtidig virkelighet som ikke kan påvirkes?

Det er klart en rekke faktorer utenfor kommunenes styringsmulighet som vil påvirke kommunenes fremtid. Vår oppfatning er imidlertid at en kommuneplan som tilfredsstiller kriteriene nedenfor, likevel i betydelig grad kan styre utviklingen.

Viktige suksessfaktorer for at en kommuneplan kan bli et effektivt styringsverktøy er:

1. Det må være bred forståelse og enighet i kommunestyret om planens innhold.

2. Planen må ha klare mål, og en egnet struktur på mål, delmål og hovedstrategier.

3. Handlingsprogram, budsjett og prosjekter/tiltak må ha direkte sammenheng med den overordnede kommunplanen.

4. Kommunen må ha et kvalifisert system/apparat for prosjektstyring og oppfølging.

I denne artikkelen vil jeg spesielt kommentere de to første faktorene, og referere til en nylig gjennomført utviklingsprosess i Asker kommune.

Utviklingsprosess

Vanlig prosedyre i Asker kommune for å utarbeide en ny kommuneplan, var at rådmannen og hans stab laget et utkast som så ble forelagt formannsskapet og kommunestyret til drøftelse før planen ble sendt ut på offentlig høring. Med et ferdig utkast som grunnlag, ble drøftelsene i formannsskap og kommunestyre mer en politisk diskusjon enn en overordnet diskusjon om kommunens fremtid.

De viktigste kommunale problemstillingene var i utkastet allerede satt i et system som det var vanskelig å gjøre endringer på, og det ble derfor naturlig å diskutere politisk profil fremfor å bidra med nye tanker på det mer grunnleggende plan.

Ordfører og rådmann innså problemene med gjeldende prosedyre. For å prøve en ny vinkling engasjerte man undertegnede til sammen med rådmann Trond Berg-Andreassen og kommuneplanlegger Morten Torgersen å utvikle og gjennomføre en prosess der politikere og administrasjon i fellesskap skulle lage grunnlaget for en ny kommuneplan.

Målsetting for prosessen var:
  • Å utvikle en aktiv samarbeidsform mellom politikere og administrasjon om grunnlaget for kommuneplanen.
  • Å få til mer nytenking om kommunens mål og muligheter.
  • At politikere og administrasjon skal få en felles, dypere forståelse av kommunens mål og utviklingsretning.
  • At kommuneplanen skal bli et bedre verktøy for overordnet styring av utviklingen i kommunen, og som grunnlag for handlingsplaner og tiltak.

I prosessen deltok ordfører, rådmann, kommunestyrets planutvalg og kommunedirektørene - i alt 17 personer. Det ble understreket at i prosessen skulle deltakerne fungere som frie ressurspersoner, uavhengig av parti og etat. Resultatene vi kom frem til skulle ikke være bindende for noen, men være et første arbeidsgrunnlag. Prosessen ble gjennomført i sju møter a tre timer, fordelt med to-tre ukers mellomrom. Mellom møtene fikk deltakerne hjemmearbeide som skulle innleveres til prosessleder og bearbeides før hvert møte.

Tema som ble behandlet på møtene var:

1. Overordnet målsetting for kommunen - visjon

2. Visjoner for hovedområdene i kommunens aktivitet

3. Kreativ tenking om langsiktige strategier

4. Struktur - strategiske utfordringer

5. Utviklingsmål i programperioden

6. Kreativ tenking om kortsiktige strategier

7. Retningslinjer for en ny kommuneplan

Under prosessen utviklet det seg en bred enighet blant deltakerne om hovedlinjene for den nye kommuneplanen. Etterpå ga deltakerne klare positive tilbakemeldinger om prosessen, og den nytenking og forståelse for problemstillingene prosessen stimulerte til.

Suksessfaktor 1 og 2
  • Forståelse og enighet i kommunestyret om kommuneplanen
  • En egnet struktur for mål, delmål og hovedstrategier

På første møte i prosessen ble diskusjonen konsentrert om den grunnleggende hensikt og mål for kommunens virksomhet. Det viste seg da at selvom deltakerne var fra vidt forskjellige politiske partier, så var det stor enighet om den overordnede hensikt. Kommunen er til for å drive felles virksomhet til beste for innbyggerne.

Det ble enighet om følgende visjonsformulering som et arbeidsgrunnlag for prosessen:

Asker er en god kommune å leve i, med trygghet, muligheter og livsutfoldelse.

En slik overordnet visjon blir lett en tom floskel dersom man ikke analyserer nærmere hva innholdet er, og hvordan det kan realiseres. En kommune har et omfattende arbeidsfelt, og vi fant det nødvendig å dele aktiviteten inn i 13 hovedområder. For hvert område arbeidet vi oss frem til en områdevisjon, som gjorde at området best mulig ville kunne bidra til å oppfylle den overordnede visjonen. Med den vinklingen vi hadde på diskusjonene gikk det igjen greit å komme til enighet om innhold og formuleringer.

Hver områdevisjon måtte konkretiseres for å komme frem til et egnet planunderlag. Vi analyserte de viktigste elementene innen hvert område, og prioriterte noen elementer med målsettinger kommunen ønsket å nå i programperioden på fire år. Også på dette nivået viste det seg at deltakerne etter grundig diskusjon utviklet et felles syn på fleste hovedpunkter.

For å vise metoden kan vi velge ut et område og beskrive visjon og elementer. Område:

Bomiljø - lokalmiljø:

Visjon:

  • Tilfredsstillende boligtilbud til alle.
  • Variert sammensetning av befolkning og boformer i det enkelte lokalmiljø.
  • Godt utbygget tjenestetilbud i lokalmiljøet.
  • Lokalmiljøene skaper trygghet, tilhørighet og engasjement.
Prioriterte elementer:

Rimelige boliger for ungdom/førstegangsetablerere. Et sosialt miljø der man bryr seg og deltar i fellesskapet. For å få en effektiv fremdrift i arbeide med elementene, må man spesifisere noen konkrete mål man vil nå for eksempel i programperioden på fire år. For det første elementet om rimelige boliger er det greit å kunne tallfeste dette. For det andre elementet vet vi hva vi ønsker å oppnå, men det er vanskelig å konkretisere resultatmål som kan brukes til å styre innsatsen.Vi kom til at et mål kan være å doble det sosiale lokalengasjement i utvalgte tettsteder i kommunen i løpet av fire år. For å konkretisere målet kan vi utarbeide et intervjuskjema som klarlegger innbyggernes holdning og aktivitet i lokalsamfunnet, og dermed gir oss tall for lokalengasjementet. En dobling av de positive faktorene i disse tallene, for eksempel innbyggernes grad av tilfredshet med aktiviteten i lokalsamfunnet, gir da grunnlag for analyse og vurdering av egnede tiltak.Ved å analysere alle områdevisjonene og de forskjellige elementene på tilsvarende måte, fikk vi frem både nytenking og en generell trening i å utvikle politiske ønsker til konkrete arbeidsmål. Struktur I analysen av forskjellige strategier for å realisere prioriterte elementer, kom det frem en klar struktur der en del problemstillinger var felles uansett element og strategi. Slike problemstillinger var blant annet behov for penger, tilgang på kvalifisert personell og miljøhensyn. Vi kalte disse problemstillingene “strategiske utfordringer” for kommunen, og det ble klart at disse måtte bearbeides på en annen måte enn enn de spesifikke utviklingmål for hvert element.Ved å klargjøre en slik struktur for det mer utviklingspregede, prosjektrettede arbeide som må gjøres i tillegg til den løpende drift i kommunen, får man grunnlag for en bedre organisering og styring av arbeidet. Forståelse og enighet Med resultatene fra prosessen som underlag, utarbeidet så rådmannen og hans stab et forslag til visjon og mål for en ny kommuneplan. Dette har nå vært oppe i formannsskapet der de fleste som deltok i prosessen var med. Diskusjonen denne gangen var mindre preget av politiske skillelinjer, og mer av en grunnleggende avklaring om hva man vil og hva som da er vesentlig å gjøre.Både den dypere innsikt i problemstillingene og en følelse av medeierskap til det fremlagte dokument var sikkert medvirkende faktorer til at et samstemt formannsskap mente man hadde fått et nytenkende og godt grunnlag for videre arbeide med kommuneplanen.

Powered by Labrador CMS