Nyheter
Overdommeren
Ti jusprofessorer, advokater og dommere utgjør Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). Bjørg Ven er sjefen for dem alle.
Ven ble utnevnt til leder av nemnda da den ble opprettet i 2003, og fikk nylig fornyet tillit ut 2008. Advokaten, som har lang erfaring med jus innenfor anbud og entrepriser, jobber til daglig som partner i Oslo-firmaet Haavind Visle.
- Hva gjør egentlig lederen av KOFA?
- Jeg må organisere troppene. Vi har ti medlemmer i nemnda, der tre behandler hver sak. Så er det ganske mye arbeid utad, med henvendelser fra journalister og andre. Jeg har også ansvar for å avgjøre en del spørsmål som kommer opp under saksbehandlingen, og som klages videre til meg.
- I fjor behandlet KOFA færre saker, men like mange som før fra kommunesektoren. Er statlige etater flinkere til å lære reglene enn kommunene?
- Vi har mange saker fra kommunene, det er ikke til å stikke under en stol. Mange av de mindre kommunene mangler kompetanse. En kommune med få innbyggere og dårlig økonomi har begrenset mulighet til å ha eksperter på offentlige innkjøp.
- Har sakene forandret karakter fra dere startet opp i 2003?
- Ja. Fra starten var det ofte banale overtredelser som skyldes at folk ikke hadde peiling på at det var et regelverk. Noen delte opp kontraktene i flere små, for å komme under utlysningsgrensen. De ser vi ikke lenger. Sakene er færre, men de er vanskeligere. Klagerne er blitt flinke og vet hva de kan klage på.
- Hender det at du blir overrasket over regelbruddene?
- Ja, det hender jo. Overraskende ofte er man dårlig til å begrunne valget av leverandør. Det kan være et tegn på at reglene ikke er tatt helt alvorlig.
- KOFA fikk i høringsrunden om nytt regelverk en del kritikk fra kommunene, som ikke opplevde organet som uavhengig. Hva har dere gjort for å imøtekomme den kritikken?
- Vi innkalte KS´ innkjøpsforum til møte med medlemmene i nemnda. Da vi gikk dem på klingen, var det ikke så mye hold i det de kom med. KOFA ble evaluert i desember i fjor, og da var det heller ikke så mye igjen av kritikken. Det hele var et utslag av irritasjon. Ut fra kritikken som framkom i høringsrunden, skulle vi tro at evalueringsrapporten ble mye verre enn den var.
- 2006 var kanskje tidenes toppår hva gjelder antall korrupsjonssaker i kommunal sektor. Hvilken rolle spiller KOFA i forhold til å bedre etikken?
- Jeg tror vi har en rolle, nettopp fordi vi kan gå folk etter i sømmene og se på alle innkjøpsprotokollene. Men vi driver ikke etterforskning, og er ikke eslet til å finne fram slike ting. Av og til kan du se at begrunnelsen for hvem som fikk kontrakten ikke holder. Særlig tidligere var det en tendens til å favorisere lokale tilbydere eller leverandøren som hadde den gamle kontrakten. Om det ligger smøring og korrupsjon bak manglende begrunnelser, har vi ikke mulighet for å oppdage.