Nyheter

Omkamp etter folkelig reklameopprør

Snart tre år etter at politikerne i Bergen sa nei til reklameskilter fra Clear Channel gjør selskapet et nytt forsøk på å få erstatning fra Bergen kommune.

Publisert Sist oppdatert

Reklameselskapet tapte erstatningskravet i tingretten og måtte betale kommunens saksomkostninger. Mandag møtes partene til omkamp om 5 millioner kroner i Gulating lagmannsrett.

Til grunn for politikernes nei til reklameskilter i Bergen lå et folkelig opprør som omfattet frivillige organisasjoner, kulturlivet, kirken og enkeltpersoner.

Opprør

Et klart flertall i bystyret i Bergen gikk våren 2005 inn for å la Clear Channel få sette opp reklameskilter i byen mot at selskapet skulle bekoste busskur, bysykler og toaletter. Selskapet har slike avtaler i en rekke byer.

I løpet av noen måneder reiste det seg en voldsom protest mot det som ble kalt reklameforsøpling av byrommet. Flere partier endret standpunkt, og høsten 2005 ble det flertall mot reklameavtalen i bystyret. .

Pengekrav

Allerede i 2004 hadde Clear Channel vunnet en anbudskonkurranse om å få sette opp reklame mot å bekoste busskur osv. i Bergen. Da politikerne snudde, ble det ingen fortjeneste for selskapet, bare utgifter. Disse utgiftene har Clear Channel beregnet til rundt 5 millioner kroner som de vil ha dekket av kommunen.

Opprinnelig ville selskapet også ha dekke tap i framtidige reklameinntekter, og truet med søksmål på mellom 50 og 100 millioner kroner. Da saken kom opp i tingretten i mai i fjor var kravet redusert til et beløp som skulle dekke selskapets konkrete utgifter til advokater, rådgivere, prosjektleder osv.

Ny runde

Kommuneadvokat Helge Strand i Bergen opplyser til NTB at kommunen avviser hele kravet på rundt 5 millioner kroner og at det ikke er aktuelt med noe forlik med reklamegiganten.

Det er avsatt fem dager til rettssaken. En rekke bystyrepolitikere må på nytt møte i retten og forklare hvorfor flertallet snudde etter grasrotopprøret.

Dommen i tingretten peker blant annet på at kommunen hadde tatt forbehold om at anbudskonkurransen om reklame kunne bli avlyst. Det heter også at politikerne i Bergen ikke kunne overse den voksende folkelige motstanden.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS