Nyheter

Lokalavisene vil vekke velgerne

BODØ: Siden 1979 har valgdeltakelsen sunket ved hvert eneste valg. Det vil 100 lokalaviser gjøre noe med. Nå starter de egen kampanje for å få opp interessen.

De siste ukene har generalsekretær Rune Hetland og prosjektleder Einar Schibevaag i Landslaget for lokalaviser (LLA) reist land og strand rundt og snakket om valgjournalistikk. Under slagordet «Vi har noko med det» vil de 105 lokalavisene ikke bare rapportere om valgdeltakelsen - de vil gjøre noe med den.

- Vi har lovet kommunalminister Åslaug Haga å gjøre alt vi kan for å øke valgdeltakelsen. Lager vi god og spennende journalistikk, skal vi få til det, sier Hetland.

Om lag 75 redaktører og journalister har vært på kurs, og utover våren og sommeren vil LLA følge opp med nye tilbud, inkludert meningsmålinger i en rekke kommuner. Noen regionaviser har gjort lokale målinger før, men i år blir det flere enn noensinne.

Hetland mener lokalavisene har en sentral rolle.

- Vi er den siste skikkelige møteplassen i samfunnet. De tradisjonelle møteplassene forvitrer. Lokalavisene er de eneste som kan vekke til live det lokale engasjementet. Vi har store utfordringer, for all historie tilsier at det politiske engasjementet dabber av i gode tider.

- Rikspolitikere ødelegger

Målet er at valgdeltakelsen samlet skal øke i kommuner med aviser organisert i LLA. For å få til det, må lokalpolitikerne få slippe til.

- Rikspolitikerne kupper kommunevalget. Alle valg blir lett til stortingsvalg. Å få fram de lokale kandidatene, er viktig, sier Hetland.

Redaktør Kenneth Grav i Lofot-Tidende er positiv til LLAs initiativ og Kommunaldepartementets kampanje for å øke valgdeltakelsen.

- Vi må prøve noe, og dette er den beste ideen jeg har sett på en stund. Hvis vi klarer å gjøre valgkampen folkelig, tror jeg oppslutningen blir bedre.

Grav mener både flere valglokaler, gjerne på store arbeidsplasser, og muligheten til å stemme elektronisk må brukes. Det han derimot ikke vil ha, er rikspolitikere som reiser land og strand rundt og skygger for de lokale sakene.

- Det er ikke behov for dem ute i distriktene når det er valgkamp. Å komme hit til Lofoten og snakke om rentepolitikken i et lokalvalg, blir for tøvete.

Grav lover å refusere alle masseproduserte leserinnlegg fra partiapparatene sentralt, så sant de ikke inneholder noe som er relevant for velgerne lokalt.

Lofot-Tidende dekker Vestvågøy, Flakstad og Moskenes, og den politiske debatten varierer.

- I de mindre kommunene er det mer konsensus utad og mer flytende forhold mellom administrasjon og politikk. Lite kritikk når ut i offentligheten, diskusjonene foregår i lukkede rom. I Vestvågøy er det mye større åpenhet.

18 får støtte

LLA er én av 18 organisasjoner som nå får pengestøtte fra Kommunaldepartementets pott på 3,2 millioner kroner, for å øke valgdeltakelsen og kunnskapen om høstens kommunevalg.

Lokalavisene og Stiftelsen Klar Tale får klart mest, henholdsvis 700.000 og 850.000 kroner. I Østfold har Ungdommens fylkesråd fått nesten en kvart million kroner for å øke valgdeltakelsen blant ungdom og innvandrere.

- Det viktigste er å gjøre ting på målgruppas premisser, få opp engasjementet og peke på hva politikk egentlig er, sier Rune Vold, sekretær for ungdomsrådet og elevombud.

- Noen tenker på politikk som det de ser i Holmgang eller Tabloid, der folk snakker i munnen på hverandre, og politikerne slår hverandre ned med argumenter. Valgdebattene er mest show. Slik skyver politikerne unge fra seg, mener han.

Vold advarer voksne mot å tro at de vet hvordan ungdom tenker eller hva de vil ha.

- Selv om du tror du tenker som ungdom, er det veldig ofte feil.

Derfor skal ungdom samles i Moss i april, for å diskutere hva som skal til for å få folk under 25 år til valglokalet.

- Vi har gode erfaringer med slikearrangementer. Her kan det komme nye ideer, sier Vold.

Valgdeltakelsen blant førstegangsvelgere ligger om lag 20 prosentpoeng lavere enn for befolkningen samlet.

Skrevet av: Ole P. Pedersen

Powered by Labrador CMS