Nyheter
Frivillige i næringslivet hjelper kommunen
BÆRUM: Over høye rekesmørbrød avtales det at parfymeriansatte skal massere eldre på sykehjem - i arbeidstiden. Et nytt, sosialt partnerskap er i inngått i Bærum.
Direktør Hilde Vanvik i The Body Shop og Bærums frivillighetskoordinator Kirsten Koht er på restaurant Bølgen og Moi for å diskutere sosialt partnerskap. Slike partnerskap innebærer at næringsliv og kommune avtaler at en bedrifts ansatte skal gjøre en frivillig innsats i arbeidstiden, eller at bedriften skal bidra med varer eller tjenester.
At møtestedet er Bølgen og Moi, er ikke tilfeldig. En av kommunens institusjoner, Henie Onstad bo- og rehabiliteringssenter, har et sosialt partnerskap med denne restauranten. Alle ansatte på sykehjemmet har nettopp vært på kokkekurs på restauranten, aldeles gratis. Og restaurantansatte har vært på sykehjemmet og laget urtehage og dekket festbord.
- Vi synes det er hyggelig å gjøre dette. Og så håper vi selvfølgelig å bli mer brukt av nærmiljøet og av Bærum kommune, sier daglig leder Ole Terje Søbye.
Damene bestiller mat, og så presenterer Koht sin idé. Noen institusjoner i Bærum har anskaffet velværetraller, utstyrt med frukt, aviser, blomster, sherry og hudkremer. Koht vil vite om The Body Shop kan bidra med produkter til disse trallene, og om de kan sende noen ansatte til å kjøre trallene rundt til avtalte tider - og gi beboerne litt massasje.
- Ja, sier Vanvik. - Produkter kan jeg si ja til med en gang. Og jeg tror også vi har en butikk hvor de ansatte kunne ha dette som et prosjekt.
The Body Shop er en pioner innen frivillig arbeid i arbeidstiden. Alle ansatte får fri for å jobbe som frivillige tre timer i måneden. I Stavanger har for eksempel de ansatte i en butikk delt ut mat til hjemløse en dag i måneden i ti år. I Oslo har flere butikker samarbeid med Kirkens Bymisjon eller dyrevernorganisasjoner. Ansatte på kjedens butikker i Bærum har vært hjelpeverger for mindreårige asylsøkere i mottak.
Men å komme inn i kommunen, kan ofte være vanskelig. Vanvik opplever at de frivillige blir møtt med en viss skepsis. Fordi de kommer fra et firma, må de alltid fortelle at de ikke er der for å markedsføre seg.
- Kommunene har lite kultur for samarbeid med frivillige og det private næringsliv. Her kan det åpnes opp mer, mener Koht.
Men det er heller ikke bare bare å få frivillige arbeidstakere i hus.
- Vi er jo ikke pensjonister eller studenter. Vi er fra næringslivet, og når vi har satt av tre timer, vil vi gjøre en aktiv innsats - ikke drikke kaffe og spise kaker, sier Vanvik.
Det betyr at avtalene mellom bedrift og institusjon bør være klare. De kommunalt ansatte må vite når de frivillige kommer, og da bør det være tilrettelagt for innsats.
Et annet problem er at butikkansatte ikke kan stille opp før jul.
- Mange synes det er litt rart. Men 30 prosent av omsetningen vår kommer i julehandelen, og da har vi ikke tid, sier Vanvik.
Vanvik får hele tiden spørsmål om den frivillige innsatsen lønner seg for bedriften.
- Slike prosjekter er bra for arbeidsmiljøet og fellesskapet i butikkene. Vi har lav turnover og lite sykefravær. De ansatte oppgir at de setter stor pris på ordningen. Da må det jo lønne seg.
Koht viser til at det koster penger å legge til rette for sosiale partnerskap. Hun anbefaler kommuner som skal i gang med dette å opprette en halv stilling til koordinering.
- Det bør være faste kontaktpersoner, ellers kan det fort renne ut i sanden, sier hun.
Godt omdømme og positiv omtale i mediene kan være en bieffekt for bedrifter som har sosiale avtaler med kommuner eller veldedige organisasjoner. Godt omdømme får også en kommune som klarer å håndtere frivillige på en god måte, mener Koht.
- I Bærum har vi læring og fornyelse på dagsordenen de neste årene. Frivillighet passer jo rett inn i det, sier hun.
Bærum kommune har etter hvert fått bred erfaring med sosialepartnerskap. Men fremtiden er kanskje å gjøre som nederlenderne? Koht kommer rett fra besøk på et frivillighetsmarked i Appeldoorn i Nederland. Her arrangeres årlig «markedsbørsen», en møteplass for næringsliv og offentlig og frivillig sektor, der sosiale partnerskap avtales. Her byttes tjenester, i en form for speed dating-metode.
- I Appeldoorn opplevde jeg at det ble koblet 270 sosiale partnerskap i løpet av et par timer, forteller Koht.
Dette er en arbeidsmetode også Bærum kommune vurderer å ta i bruk.
Koht kikker bort på The Body Shop-sjefen og spør:
- Er du med på det, Hilde?
- Jeg er med, sier Hilde.