Nyheter
Fraråder fylkene å overta veiene
Regjeringen vil ikke sette riksveiene i stand før de overfører dem til fylkene. Da bør fylkene si nei takk, mener stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp).
- Fylkene bør si klart fra om at de sier nei til forvaltningsreformen, hvis ikke staten overleverer riksveiene i skikkelig stand, sier Hoksrud, som er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
Fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H) i Vestfold har alt sagt klart ifra at han ikke vil ta over ustelte veier.
- Det er ikke tale om at verken Vestfold eller andre fylkeskommuner vil overta ansvaret for noe som ikke er i godt vedlikeholdt stand. Jeg aner noe i retning av svarteperspill fra den rødgrønne regjeringens side, og det er helt uakseptabelt, sier Johansen til Sandefjords Blad.
Fylkeskommunene skal få ansvaret for 18.500 kilometer riksveier i dagens forfatning, framgår det av høringsnotatet fra Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) om Nasjonal transportplan (NTP).
Veilovens § 7 krever at veiene skal ha en viss teknisk stand før de overføres mellom forvaltningsorganer. Men trafikketatene har beregnet etterslepet i vedlikehold til ti milliarder kroner.
Gis bort ustelt
Fylkesrådmann Matz Sandman i Buskerud hevdet i Kommunal Rapport nylig at staten gjør seg skyldig i lovbrudd, hvis den gjennomfører KRDs plan. Men statssekretær Dag-Henrik Sandbakken (Sp) i KRD er klar på hva regjeringen ønsker.
- Veiene blir overført til fylkene i dagens stand, slik vi legger opp til, fastslår han overfor Kommunal Rapport.
Transportetatene har foreslått å opprette et fond for å sette i stand det regionale veinettet. Men dette ble avvist av statsminister Jens Stoltenberg (Ap) under en spørretime i Stortinget nylig. Nå frykter fylkesrådmann Sandman og andre fylkesrepresentanter at de får regningen - uten midler til å betale.
Sandbakken i KRD sier at departementet vil utrede et nytt inntektssystem for fylkene innen 2010.
- Finansieringen av vedlikehold av veier må vi komme tilbake til i de ordinære budsjettprosessene, akkurat slik det gjelder for kommunenes utgifter til veier, sier han.
- Seigpining
Hoksrud hevder staten driver «seigpining» av det fylkesregionale nivået, fordi ødeleggelsen av veinettet undergraver folks tillit til at nivået virker.
- Fylkene har allerede et etterslep på 15 milliarder kroner i vedlikeholdet av fylkesveiene. Hvis de også får det meste av etterslepet på 16 milliarder kroner i riksveinettet, er vi vitne til en kolossal ansvarsfraskrivelse fra staten.
KrFs samferdselspolitiker Jan Sahl mener derimot fylkene bør være fornøyde med at de vil få ansvaret for riksveinettet.
- Fylkene har ivret enormt etter å få flere oppgaver, blant annet innen samferdsel. Vi som rikspolitikere sitter med de samme problemene som fylkene nå får, og de skal fordele de samme midlene fra departementet, sier Sahl. Han hevder at etterslepet bare utgjør et midlertidig problem.