Nyheter
Foreslår kraftig oppgradering av Samferdsels-Norge
Investeringer for mer enn 850 milliarder kroner må til for å møte utfordringene innen samferdsel fram mot 2040, mener Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor.
Torsdag la de fire fram sine stamnettutredninger for samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).
Utredningene er sentrale for det videre arbeidet med regjeringens nasjonale transportplan for 2014-2023.
– Dette viser at det er bevilget for lite penger i en årrekke til samferdsel. Samtidig peker de ut en retning fremover. Folk vil oppleve en forbedring for her er det store behov, men det er ikke bare å knipse med fingrene. Dere sier indirekte at samferdsel må være blant budsjettvinnerne i årene fremover, sier statsråden etter presentasjonen.
Opprusting og nybygging
Blant tiltakene er styrking av kollektivtransporten, opprusting og nybygging av veier, fornying av jernbanen og nye spor, en rekke nye innseilinger og skipstunneler og utbygging av flyplasser.
Etatene skal planlegge ut fra en årlig grunnramme som er 4 milliarder kroner høyere enn de statlige overføringene for 2011. Det skal også planlegges ut fra alternativer som er inntil 45 prosent mer enn grunnrammen.
Avinor og de statlige transportetatene får nå retningslinjer for det videre arbeidet med den nye planen som legges fram for Stortinget tidlig i 2013.
400-500 milliarder til vei
For at riksveiene i Norge skal få god standard har Statens vegvesen anslått at det må investeres 400 til 500 milliarder kroner.
Vegvesenet har beregnet at det samlede potensialet for bompenger er på 140 milliarder kroner.
– Gapet mellom dagens tilstand på veinettet og en ønsket fremtidig tilstand er stort. Basert på en grov vurdering vil store deler av riksveinettet mangle veinormalstandard ved inngangen til planperioden i 2014, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.
Han anslår at hele riksveinettet kan være ferdig utbygd i løpet av 20 til 30 år.
Dobling til jernbane
Jernbanedirektør Elisabeth Enger sier de årlige investering må dobles fram mot 2040 om Norge skal få et jernbanetilbud som møter fremtidens behov.
Jernbaneverkets utredning viser at det i trettiårsperioden er nødvendig med 250-350 milliarder kroner i investeringer.
Blant tiltakene er et fullt utbygd intercitynett med dobbeltspor og raskere framføringstid til Halden, Skien og Lillehammer i god tid før 2040. I tillegg vurderes dobbeltspor på øvrige strekninger som Oslo-Kongsberg, Oslo-Kongsvinger, Oslo-Hønefoss, Oslo-Gjøvik, Bergen-Voss, Sandnes-Bryne og Støren-Trondheim-Steinkjer.
Videre legges det til rette for togavganger hver halve time pluss ekspressavganger i rushtiden i intercity/regiontogmarkedet.
– I denne utredningen ser vi på godstrafikk, nærtrafikk og regiontrafikk. Vi kommer tilbake til fjerntrafikken når vi har fått arbeidet mer med høyhastighetsutredningen som skal være klar i februar 2012, sier Enger.
Sjø og bane
Transportøkonomisk institutt har beregnet at det er potensial for å overføre 25 prosent av lastebiltrafikken til og fra utlandet til sjø og bane.
Kystverkets utredning inneholder 54 tiltak som varierer fra 3 millioner kroner til 1,8 milliarder kroner. Samlet kostnad utgjør i overkant av fire milliarder kroner.
Blant tiltakene er innseilingen til Borg havn gjennom Hvaler, til Oslo, til Bodø, til Grenland og Tjeldsundet og Stad skipstunnel.
Avinor varsler om dobling av antall reisende innen 2040. Selskapet har beregnet at det kan bære et investeringsnivå på 24 milliarder kroner i perioden 2011-2020.
Store enkeltprosjekter i denne perioden er Terminal 2 påOslo lufthavn, Gardermoen, ny terminal på Bergen lufthavn, Flesland, samt diverse utbygginger på Stavanger lufthavn, Sola og Trondheim lufthavn, Værnes.
(©NTB)