Nyheter
Foreslår forlik for raskere veisikring
Høyre ber partiene på Stortinget gå sammen for å få fart på arbeidet med sikring av de mest ulykkesutsatte veiene.
Bakgrunnen er den tragiske ulykken langs E8 i Lavangsdalen i Troms fredag der fem personer mistet livet.
– Dette handler ikke om å lage en sak i kjølvannet av en svært tragisk ulykke, men den gir oss en anledning til å samle oss og prøve å få til et felles politisk anliggende. Sikkerhetsarbeidet på veiene er så viktig at vi alle bør kunne være enige om mål og midler, sier Øyvind Halleraker, som sitter i transportkomiteen på Stortinget for Høyre, til NTB.
Fremmer forslag
Halleraker vil fremme sitt forslag under førstkommende komitémøte tirsdag. Forslaget innebærer å fremskynde den planlagte utbyggingen av midtdelere i nasjonal transportplan 2010-2019. Planen legger opp til utbygging av ulike typer midtdelere langs 750 kilometer vei rundt omkring i landet. Halleraker mener dagens utbygging går altfor sakte og at man bør prioritere å få opp midtdelerne lenge før det har gått ti år.
– På de to første årene har regjeringen kun lagt opp til at det skal settes opp 33 kilometer med midtdelere, noe vi mener er altfor lite. Skal midtdelerne først opp er det mer samfunnsøkonomisk å få dem på plass så fort som mulig enn å utsette det til slutten av perioden, sier Halleraker.
– Hvis det er politisk vilje til det, så kan vi få til dette raskere enn på ti år, fastslår han.
Han mener det også er behov for en ny gjennomgang av planene, etter at det ble kjent at den svært ulykkesutsatte strekningen i Lavangsdalen ikke er med i planene over hvor det skal settes opp midtdelere framover.
– Vi ser ikke bort fra at det finnes flere veier som i dag ikke er med i planene, men som åpenbart burde vært det, sier Halleraker.
Kostbart
Arbeiderpartiets representant i transportkomiteen, Anne Marit Bjørnflaten, sier i en kommentar at hun ikke skjønner hvor pengene til en slik forsering skal komme fra.
– Jeg vil ikke avvise forslaget, men dette er noe som må behandles i forbindelse med budsjettprosessene til våren, Jeg har ingen penger utenom budsjett, så derfor blir det vanskelig å bli med på et slikt forslag nå, sier Bjørnflaten.
– Det jeg synes er overraskende, er at Høyre, sammen med Frp, er imot tiltak som strekningsfartsmåling, som vi kan få på plass raskt og som vi vet minsker risikoen for dødsulykker med 30 prosent, sier Bjørnflaten.
Hun peker på at i løpet av de siste fem årene har regjeringen bygd 260 kilometer med midtdelere.
– Vi i Ap ønsker oss også flere midtdelere, men dette er et kostbart og omfattende arbeid fordi vi har så mange smale veier i Norge som først må utvides før midtdelere kan settes opp, sier hun.
Dyre ulykker
Øyvind Halleraker synes ikke dette er et holdbart argument.
– Jeg synes ikke kostnadene skal holde oss tilbake. Samfunnet vil tjene på at disse kommer opp raskt fordi trafikkulykkene er svært dyre for samfunnet, sier han og viser til regnestykket som Mads Gilbert, overlege ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN), satte opp etter dødsulykken fredag.
Gilbert anslo at denne ulykken alene vil koste samfunnet 170 millioner kroner. Tallene er basert på anslag fra Vegdirektoratet og Trygg Trafikk. Ifølge statistikken han har basert seg på koster en død person samfunnet i gjennomsnitt 23,3 millioner kroner, en alvorlig skadd 6,3 millioner kroner og en personskade 2 millioner kroner.
(©NTB)