Nyheter
Folkevalgte vil ha studiepoeng
STAVANGER: Politikerne Per Thorbjørnsen (V) og Trond Birkedal (Frp) foreslår at politikerne skal få studiepoeng for å sitte i kommunestyret.
– Jeg hadde planer om å fortsette høgskoleutdanningen, men ble avbrutt fordi jeg begynte som fulltids politiker, forteller Per Thorbjørnsen, gruppeleder for Stavanger Venstres bystyregruppe.
I forrige uke la han og bystyrekollega Trond Birkedal fram forslag for fylkesmøtet i KS om at aktiv politikk skal gi rett til formalkompetanse.
Thorbjørnsen synes det er beklagelig at han og andre som har sittet i formannskapet i årevis, ikke får noen dokumentasjon på kunnskapen de har opparbeidet.
– Det er et tankekors at politisk arbeid ofte hindrer folk i å ta videreutdanning, samtidig som aktiv politikk gir deg mye kunnskap og kompetanse som ikke kan brukes i noen annen sammenheng, sier Thorbjørnsen.
Han mener det ikke er tilstrekkelig å møte på for eksempel ti bystyremøter eller åtte møter i kommunalstyret for få studiepoeng. Dessuten må man innfrir krav fra en læreplan i regi av KS.
– Bedre enn statsvitenskap
Birkedal har videregående skole som eneste formelle utdanning og ti år på fulltid i lokalpolitikken.
– Jeg sier ikke at politikk skal bli en akademisk karriere, men du skal ha noe igjen for arbeidet i formannskapet, mener Birkedal.
Han foreslår at folkevalgte starter sin periode med forhåndsdefinerte mål for hva de skal lære.
– En akademisk institusjon må gå god for kompetansen; det er ikke nok at du har sittet taus i kommunestyresalen i fire år, mener Birkedal.
Han synes ikke det er riktig at han må begynne fra starten på et statsvitenskapsstudie, etter ti år som fulltids politiker.
– Mange folkevalgte sitter igjen med mer kunnskap om økonomi, offentlig forvaltning og kommunikasjon enn de som studerer for eksempel statsvitenskap, sier Birkedal.
Økt rekruttering
Spesialrådgiver Morten Strand i KS mener forslaget fra Stavanger-politikerne er interessant.
– Det slår meg at formalkompetanse for formannskap kan være en metode for å øke rekrutteringen av unge lokalpolitikere, sier Strand.
Han viser til at KS arbeider for utvikle lokaldemokratiet og driver opplæring av de folkevalgte.
– Vi trenger akademisk arbeid for å utvikle lokaldemokratiet, men når vi drøfter lederkompetanse og lederutdanning i KS, tenker vi mest på rådmenn og kommunale ledere. Formalkompetanse for lokalpolitikere i formannskap er veldig interessant, sier Strand.
Torbjørnsen mener kombinasjonen av politiske verv og formell kompetanse er naturlig i et kunnskapssamfunn.
– Hvis politikerne skal bygge et kompetansesamfunn, må det være et poeng at politikerne selv får bygge opp en formell kompetanse og drar nytte av den erfaringen en opparbeider seg under slike verv, sier Thorbjørnsen.