Nyheter

Ekstra kollektivmilliard

Ny alarmerende KS-rapport utløste milliardløfter til kollektivtransport på Venstre-landsmøtet i Trondheim i helga.

Publisert Sist oppdatert

Venstre gikk høyt på venstresidas banehalvdel da de la landsmøtet til Trondheim. Den Ap- og SV-styrte trønderhovedstaden har fått mye ros for sin utbygging av kollektivtransport.

Dersom Venstre får bestemme etter neste valg, skal Trondheim og andre byer få et kraftig løft i støtten til kollektivtransport. Landsmøtet vedtok å «øke bevilgningene til kollektivtransport i de store byområdene med 1 milliard kroner i året».

Bybanesatsing

Venstre vil øke en egen pott med rene bevilgninger til kollektivtransport i de store byene, som partiet har i sitt alternative budsjett. Den er i tillegg til belønningsordningen, hvor kommunene må forplikte seg til å redusere biltrafikken. 

– Det er en ambisiøs satsing landsmøtet vedtok, men vi må finne plass i budsjettene, sier stortingsrepresentant Borghild Tenden, som både sitter i finanskomiteen og har ansvaret for samferdselspolitikken.

Venstre-landsmøtet vedtok også å:

* Ta initiativet til en nasjonal bybanesatsing ved å opprette en egen bybanepott til byer som satser på skinnegående persontransport.

* Gi kommunene og fylkene mulighet til å overta ansvaret for lokaltogene og overføre nødvendig finansiering til dette.

Oppsiktsvekkende ny rapport

Venstre-landsmøtets storsatsing på kollektivtransport var sterkt inspirert av den nye rapporten «Kollektivtransport eller kø og kaos», som Urbanet Analyse leverte til KS i forrige uke.

Befolkningen i de ni største byområdene vil vokse med 28 prosent fram til 2030. Det vil føre til to millioner flere reiser daglig og kreve en kraftig kapasitetsøkning i transportsystemet. Scenariene 20 år fram i tid gir oppsiktsvekkende resultater:

* Et bilscenario hvor biltransport tar hele trafikkveksten, vil kreve investeringer på 292 milliarder kroner.

* Et miljøscenario hvor trafikkveksten fordeles på kollektivtransport og sykkel, vil koste 142 milliarder kroner de neste 20 årene.

En løsning hvor vi fortsetter med den samme fordelingen mellom bil og kollektivtransport som i dag, vil også bli svært dyr – 273 milliarder kroner.

Klimautslippene vil øke med 20 prosent dersom bilscenariet velges, selv om bilparken blir mer energieffektiv. Kollektivtransport og sykkel vil øke klimautslippene marginalt.

Powered by Labrador CMS