Nyheter

Dragkamp om Vegvesen-ansatte

Kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) utfordrer samferdselsminister og partileder Liv Signe Navarsete (Sp) til dragkamp om ansatte i Statens vegvesen.

Publisert Sist oppdatert

Et sentralt stridsspørsmål ble ikke løst da kommunalminister Kleppa fredag la fram lovendringer i forbindelse med forvaltningsreformen: Skal fylkeskommunene få overført ansvaret for riksveiene fra 2010, uten folk til å gjøre jobben?

Flere fylkespolitikere har reagert sterkt på omtalen av reformen i samferdselsminister Navarsetes budsjett. Her slås det fast at Statens vegvesen skal beholdes samlet.

«Overføring av ansvaret for øvrig riksveinett og styrking av fylkene som regionale plan- og utviklingsaktører, vil kunne utløse behov for styrking av fylkenes kompetanse på enkelte områder, uten at det i praksis er mulig eller ønskelig å redusere Statens vegvesens kompetanse», heter det.

Siste ord ikke sagt

Nå reagerer kommunalministeren.

- Til min store overraskelse så jeg at Samferdselsdepartementets budsjett kan tolkes slik at 80 prosent av riksveiene skal overføres til fylkeskommunene, men ikke noen ansatte. Siste ord er ikke sagt, lovet Kleppa på fylkeskonferansen til KS i Hedmark og Oppland før helgen.

Overfor Kommunal Rapport ville ikke Kleppa «eskalere noen konflikt med samferdselsministeren».

- Vi skal finne en god løsning som sikrer fylkeskommunen kompetanse til oppgaven som blir overført, sier hun.

Men det var ikke bare Kleppa som ble overrasket da statsbudsjettet kom. KS-leder Halvdan Skard hadde også ventet å få vite hva slags personell som skulle følge med veiene over i fylkeskommunalt eierskap.

- Vi var helt uforberedt på det som kom i statsbudsjettet. Jeg oppfatter det helt i strid med forutsetningene. Det er åpenbart at ressursene skal følge oppgavene, sier Skard.

Odd Arild Kvaløy (Sp), som sitter i KS hovedstyre for Rogaland fylkeskommune, reagerer sterkt.

- Å overføre riksveiene til fylkeskommunene uten kompetansen fra Statens vegvesen, henger ikke på greip. I et moderne samfunn er det fryktelig lite gjennomtenkt, mener Kvaløy.

Han mener kompetansen må på plass neste år, hvis fylkeskommunene skal overta riksveiene på en god måte fra 2010.

- Dette må følges opp i forbindelse med budsjettet nå i høst, sier han.

Tirsdag var det konsultasjonsmøte mellom KS og regjeringen. Da fikk finanskrisen størst oppmerksomhet, men striden om Vegvesenet ble også nevnt.

- Vi ble enige med kommunalministeren om å følge saken videre, sier Skard.

Kamp om «enkelte oppgaver»

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete var i møter i Paris i hele går. Hennes statssekretær Guri Størvold henviser til proposisjonen om forvaltningsreformen som Kleppa la fram fredag, da hun skal kommentere saken.

- Det er det som står der som gjelder i denne saken. Det er regjeringens politikk.

- Skal det følge med folk når øvrige riksveier skal overføres til fylkene?

- Jeg vil ikke være så konkret, men vise til det som står i proposisjonen, sier Størvold.

Hun påpeker at det her slås fast at det ikke skal gjøres endringer i organiseringen av Statens vegvesen. Men «enkelte oppgaver innenfor generell veiplanlegging og kollektivtransport overføres dersom det blir en forsterket fylkesmodell».

Dette er ikke nevnt i Samferdselsdepartementets budsjett.

- Så nå blir det en diskusjon om hva som ligger i «enkelte oppgaver»?

- Ja, det blir det, bekrefter Størvold.

Samferdselsdepartementet skal på nyåret legge fram en egen proposisjon om overføringene av øvrige riksveier til fylkene. Forslagene skal omtales i Nasjonal transportplan.

Powered by Labrador CMS