Nyheter

Dobbelt mester i byutvikling

DRAMMEN: Ordfører Tore Opdal Hansen (H) i Drammen har i høst hentet hjem trofeet for både europeisk og norsk mesterskap i byutvikling.

Publisert Sist oppdatert

- Kom, så går vi en runde i byen og ser hva vi har gjort!

Vi rekker så vidt å komme innenfor døra i Drammen rådhus, før ordfører Tore Opdal Hansen griper tak i oss.

Som en virvelvind i novemberkulda feier vi over den prisbelønte Ypsilon-gangbrua, opp i den hypermoderne Kunnskapsparken og langs Elveparken, som sto ferdig med sine 13 kilometer for ett år siden.

Prisdrysset

Fra den gamle bybrua ser vi over til den nye E18-brua. For Bruparken under den fikk Drammen for andre gang på rad prisen for Norges beste uterom.

- Vi fikk Vegvesenet til å bruke 37 millioner kroner på å bytte ut altfor massive brusøyler. Under er den dekket med 1,7 kilometer børstet stål, humrer Hansen, som sier han alltid går rett på sak for å få det som han vil.

I Bruparken kan folk boltre seg med rullebrett, landhockey, klatring eller slappe av på en av benkene.

Av alle prisene Drammen har fått, henger årets europeiske pris for hele byfornyelsen aller høyest.

- Det var utrolig stort for Drammen å få en pris som Barcelona og Amsterdam har fått før oss, sier Hansen, som langt fra er ferdig.

- Vi er klar med en ny vinner når Norges beste uterom skal kåres igjen om tre år, sier han, og peker mot den andre siden av elva.

Bilene skal ut og menneskene inn på Strømsø torg, som er det neste store prosjektet. Det skal stå ferdig til 200-års jubileet i 2011 og vil koste 80 millioner kroner.

Elendigheten

Tilbake på rådhuset venter en delegasjon fra Ål kommune for å høre om fornyelsen av Drammen, slik 150 norske kommuner har gjort før dem. Hansen holder dem i ånde i to stive timer.

For 20 år siden sto det virkelig ille til i Drammen. Det var derfor det kunne bli så bra.

- Drammen var det eneste stedet i Norge hvor jappetida og veksten på 1980-tallet ikke nappet. Vi var svart land. Det skapte en bred kriseforståelsen blant byens folkevalgte, rekapitulerer han.

Europaveien dundret gjennom byen, Drammenselva fløt tykk og skitten mot havet, nedlagt industri fylte elvebredden.

Siden er fire hovedgrep blitt tatt:

  • Elva ble renset i tiåret 1985-1995, sammen med staten.
  • Biltrafikken ble flyttet ut av sentrum.
  • Elveparken ble bygget ut fra 1991.
  • Sentrumsaksen fra Bragernes til Strømsø torg bygges ut fra 2003.

Elvebyen

Parallelt med den fysiske fornyingen av byen, har Drammen bygget sitt omdømme som «Elvebyen».

- Vi hadde aldri bygd Norges flotteste bad for at folk skulle bli reine. Nye opplevelser og mennesker skal gi byen liv, forklarer Hansen.

Dette har vært tanken bak å flytte studenter fra BI og Høgskolen til Kunnskapsparken midt i byen, nytt bibliotek, nytt kulturhus med storstua Union scene og nye Drammen teater. Elvebyfestival, World Cup-sprint i langrenn og andre arrangementer skal trekke folk til sentrum.

Godt inne i sin andre periode som ordfører, deler Hansen gjerne æren med flere - både kommunens fagfolk, det profesjonelt drevne kommunale eiendomsselskapet og andre politikere.

- Men siden jeg ble valgt inn i bystyret i 1979, har Ap bare hatt politisk flertall i én periode, minner han om. - Men uten bred og sterk politisk vilje gjennom mange år, hadde vi ikke fått det til.

Prisen på Drammens forvandling er anslått til 10 milliarder kroner.

- Vi solgte kraftaksjer for rundt en halv milliard midt på 1990-tallet. Det ga oss en solid startkapital. Vi har nå 1,7 milliarder i gjeld. Det er litt under snittet for kommuner på vår størrelse, sier Hansen, som avviser at satsingen har gått på bekostning av andre oppgaver.

- I forrige periode styrket vi omsorgstjenestene kraftig. Nå satser vi på skolen, både bygninger oginnhold.

Resultatene

Også håndfaste resultater har begynt å vise seg i Drammen. Folketallet ser ut til å vokse med 2,5 prosent i år. Fram til for to-tre år siden lå veksten lenge under 1 prosent.

- Interessante byer tiltrekker seg interessante mennesker, som tiltrekker seg interessant næringsliv. Vi vil ha flere av de 1,5 millioner menneskene som bor i Oslo-regionen, sier Hansen.

I 2006 hadde Drammen flest gaseller, nye vekstbedrifter, i Norge per innbygger. Drammensregionen har rykket opp fra 19. til 5. plass på NHOs omdømmebarometer. Og neste år utvider Flytoget sin rute til Drammen.

Powered by Labrador CMS