Nyheter
Bergen vil bygge biltunnel selv
Etter at regjeringen vedtok å skyve på Arnatunnelen, har byrådet i Bergen bestemt seg for å bygge biltunnelen selv, melder BT.no.
Byrådsleder Monica Mæland (H) og byråd for miljø og byutvikling Lisbeth Iversen (KrF) står i spissen for et kommunalt kjempeløft i Bergen. Byrådet etablerer aksjeselskapet Arnatunnelen AS for å få bygget en biltunnel mellom Bergen sentrum og Arna, melder BT.no.
- Vi har ventet i 10 år på departementet, men regjeringen ønsker bare å utsette dette prosjektet, sier byrådsleder Monica Mæland.
Arnatunnelen AS skal i løpet av neste år legge fram en plan for bygging og finansiering.
- Vi kan se for oss at veien bygges for private penger, og leies inn av det offentlige igjen, sier Mæland til BT.no.
Fordi Bergen er planmyndighet, kan kommunen i teorien bygge tunnelen selv med bompenger. Byrådslederen mener imidlertid at staten bør bidra til å forkorte den viktigste utfartsveien østover fra Bergen.
Hovedankepunktet mot Arnatunnelen har vært at den vil føre til mer biltrafikk inn til sentrum, og samtidig undergrave et velfungerende togtilbud.
Oddny Miljeteig fra SV kaller Arnatunnelen for et bakstreversk evighetsprosjekt.
- Det er nok biler som kommer inn i Bergen sentrum i dag. Dette vil føre til en kvelning av sentrum. Det trengs bare én tunnel til Arna, og det er dobbeltsporet for tog, mener Miljeteig.
Osterøy-ordfører Kari Aakre (Ap) hilser tiltaket fra Bergens byråd velkommen. Hun er ikke enig med eget fylkesparti, som har prioritert dobbeltspor gjennom Ulriken foran biltunnel.
- Vi er kjempeglade for at det endelig blir satt trøkk på Arnatunnelen, og vil vurdere å gå inn i selskapet. Vi har god erfaring med den måten å gjøre det på fra Osterøybrua, sier Aakre til BT.no.