Nyheter
Bergen legger ned politisk forum
Professor i offentlig rett kritiserte manglende innsyn i Bergen kommunes byrådskonferanser. Nå vil kommunen legge ned hele forumet.
Kommunal Rapport avdekket onsdag at Bergen kommune har fulgt en fast praksis som trolig bryter med offentlighetsloven. Når byrådet skal enes om innstillinger til bystyret er verken saksinnkallinger, sakspapirer eller andre dokumenter åpne for innsyn før etter møtet.
Praksisen er trolig i strid med loven. Byrådet må som folkevalgt organ forholde seg både til kommuneloven og offentlighetsloven, uttalte professor Jan Fridthjof Bernt til Kommunal Rapport på onsdag. Nå endrer trolig kommunen praksis.
Innfører uformelle møter
Byrådsleder Monica Mæland (H) sier til Kommunal Rapport at det kan være aktuelt for kommunen å avskaffe byrådskonferansene.
– Vi kommer til å endre form på møtene. I stedet for å diskutere forberedte saker, vil vi samle byrådene til samtaler om politikk, uten at administrasjonen er til stede, sier Mæland.
Professor Bernt bekrefter at kommunen trolig går klar av offentlighetslovens regler ved å innrette seg slik.
– Hvis byrådsmedlemmene setter seg ned til en uformell diskusjon om rent politiske spørsmål, uten noen form for forankring i eller medvirkning fra administrasjonen, og uten noen form for saksdokumenter, er det mulig at dette vil gå klar av reglene om folkevalgte organer.
– Men man skal være svært stø på hånden for at dette ikke skal bli oppfattet som en del av organets saksbehandling.
Har feiltolket loven
Samtidig som byrådsleder Mæland initierer en endring av praksis i Bergen kommune, gjør hun det klart at hun mener det er behov for en klargjøring av loven. Hun vil derfor be KS i samarbeid med andre parlamentariske kommuner gå i dialog med Kommunaldepartementet, på sikt med tanke på å få en klargjøring.
– Det overrasker meg når det i lys av Bernts uttalelser viser seg at departementet tydeligvis har ment det skal være forskjell på parlamentarisme i kommune og stat. Alt vi har innført av regler og rutiner, har vi kopiert fra regjeringen. Reglene for byrådskonferansen og regler rundt offentliggjøring er for eksempel hentet fra regjeringens praksis rundt regjeringskonferanser.
Imidlertid er det nettopp denne parallellen som var bakgrunnen for at Bergen kommune i utgangspunktet ble kritisert av professor Bernt.
– De såkalte byrådskonferansene er ment å skulle være et motstykke til forberedende statsråd, som jo anses som et politisk møte uten formelle rammer. Men i kommunalretten er det ikke rom for en slik sondring, understreker han.
– Ikke så arrogante i Bergen
Det er viktig for byrådsleder Mæland å understreke at hun generelt sett er opptatt av meroffentlighet. I et velfungerende parlamentarisk system bør det ikke være noen motsetning mellom tydelig politisk styring og innbyggermedvirkning, mener hun. På tross av at det er politisk flertall både i byråd og bystyret, hevder hun å ha flere eksempler på saker der bystyret har landet på et annet standpunkt enn byrådet.
– Regjeringen synes å ha som fast praksis at alt som vedtas i lukkede rom, også blir vedtatt i Stortinget. Så arrogante tillater vi oss ikke å være i Bergen. Vi lytter til innbyggerne. Våre avgjørelser har alltid vært offentlige fra det øyeblikket byrådet har vedtatt sin innstilling til vi fatter vedtak i bystyret. I saker der byrådet har selvstendigavgjørelsesmyndighet, ligger dessuten sakene til offentlig høring to uker i forveien.
Selv om Mæland vil jobbe for en klargjøring av dagens lovgivning, er hun samtidig tydelig på at Bergen skal følge norsk lov. Professor Bernt har hun stor respekt for og ingen grunn til å tvile på:
– Han er jo tross alt kommunelovens far.