Nyheter
Åpen, lys og glad men mest i egne øyne
Steinkjer er «åpen, lys og glad», mener kommunen og prosjektleder Astrid Skogseth Fuglesang. Men resten av nordtrønderne ser det litt annerledes.
Omdømmebygging i kommunesektoren er ikke bare enkelt, men Steinkjer gjør et alvorlig forsøk gjennom Omdømmeskolen til Distriktssenteret, som er et prosjekt som varer fra 2005 til 2011.
Steinkjer ble rammet av befolkningsnedgang og pessimisme da Forsvaret flyttet og meieriet la ned for rundt ti år siden. Kommunen trengte å snu trenden, og omdømmeprosjektet er en del av snuoperasjonen.
Slagordet «åpen, lys og glad» kommer trolig fra en sang som beskriver landskapet rundt Steinkjer på denne måten, og innbyggerne kjenner seg igjen i det. Men i nabokommunene er det bare 18 prosent som opplever kommunen som «åpen, lys og glad», viser en omdømmemåling. 41 prosent er uenige, og like mange har ingen mening om dette.
Det tar ikke Astrid Skogseth Fuglesang, leder for Attraktivitetsprogrammet i Steinkjer, så tungt.
– Vi har stor selvtillit på slagordet vårt. Og det går jo også an å si at 18 prosent er bra. Vi har ikke satt noe mål for hvor høyt vi skal nå, sier hun.
Hun mener slagordet er en ambisjon, og at det internt i kommunen allerede har ført til forbedringer.
– Vi har satt oss som mål å ha en åpen administrasjon med innsyn for offentligheten. Alle ansatte kan uttale seg, og vi legger vekt på informasjon.
Det kommunen skårer best på i målingen, er nærheten til vakker natur og frisk luft. Mange er klar over kommunens sterke historiske røtter, men hele 48 prosent synes sentrum er lite attraktivt. En tredel tror det blir vanskelig å finne jobb til begge når et par flytter til byen, men godt over halvparten tror oppvekstvilkårene for barn og unge er gode.
– Optimismen har kommet tilbake. Vi har fødselsoverskudd. Men vi, som så mange andre, mangler 30-åringene. Det er en utfordring å få folk til å flytte tilbake, sier Fuglesang.
Hvordan man skal få resten av Trøndelag til å se på Steinkjer som åpen, lys og glad, har hun en oppskrift på:
– Det blir som å vaske opp, det må gjøres om og om igjen. Omdømmebygging er ikke noe man gjør seg ferdig med.