Ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) i Fredrikstad legger fram sakene for bystyret, ikke kommunedirektøren. Han er fornøyd med ordningen, men det er ikke opposisjonen.

 Ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) i Fredrikstad legger fram sakene for bystyret, ikke kommunedirektøren. Han er fornøyd med ordningen, men det er ikke opposisjonen.

Foto: Terje Lien
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

I Fredrikstad innstiller politikerne

Fredrikstad er en av de få kommunene hvor politikere legger fram de politiske sakene, ikke kommunedirektørene. Opposisjonen er kritisk. Forholdet mellom politikk og administrasjon er ett av temaene i ukas podkast: Kontrollutvalget.

I Fredrikstad er det ordføreren som er ansvarlig for å innstille på politiske vedtak, ikke kommunedirektøren.

Ifølge kommuneloven er det kommunestyret som bestemmer hvem som skal innstille i politiske saker. De fleste velger å delegere dette til rådmann eller kommunedirektøren. Men i Fredrikstad har de valgt en modell der ordfører eller utvalgsleder legger fram saken.

I Kommunal Rapports podkast Kontrollutvalget snakker Gudrun Grindaker, leder i Norsk rådmannsforum, og Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) om hvem som bør innstille i politiske saker.

Hør podkasten Kontrollutvalget i lenken nederst i saken.

Nygård (Ap) synes ordningen fungerer godt, selv om innstillingen ofte er den samme som den administrasjonen kommer med.

Uenighet om ordningen

– Før ble det ofte en diskusjon om hva rådmannen mener, særlig i mediene. Nå tar politikerne ansvar for sakene, sier han.

I Fredrikstad har Ap, SV, Sp, MDG, Rødt og bymiljølista flertall i kommunestyret.

I opposisjonen finner vi gruppeleder Truls Velgaard (H), og han er ikke fornøyd med det han mener er en kvasi-parlamentariske modell. Den ble innført etter en diskusjon om kommunen skulle ha parlamentarisme, som det ikke ble noe av.

– Vi opplever at posisjonen får tilgang på informasjon tidligere enn oss. Posisjon og administrasjon får tett kontakt, og i en del situasjoner får partifellene til utvalgslederne og ordføreren informasjon lenge før oss andre. Det synes vi er uakseptabelt, sier Velgaard.

Større skille mellom posisjon og opposisjon

Utvalgslederne ble, da denne ordningen bli innført for i forrige periode, frikjøpt i enda større grad. Det vil si at de har enda bedre tid til å jobbe med sakene enn opposisjonen.

– Jeg mener modellen skaper et enda større skille mellom opposisjon og posisjon enn det trenger å være, sier Velgaard.

Kontrollutvalget 3 Podkast

Debatten om kommunedirektørens rolle i samfunnsdebatten pågår i Kommunal Rapports spalter.

  • Les også:

Kommunedirektører bør ikke leke politikere (kommentar Jan Inge Krossli)

Kommunedirektørens syn bør og skal komme fram (innlegg Einar Busterud, ordfører Hamar)

Bør kommunedirektøren ha taleforbud i samfunnsdebatten (innlegg Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann i Sandefjord)

I ukens podkast snakker vi også med Senterparti-nestor Steinar Ness fra Sogn og Fjordane som vil oppløse Vestland fylkeskommune.

Forsker Ailin Aastvedt ved Telemarksforsking er vår faste gjest denne gangen, og hun forteller omsamskaping.

Også var disse byene … Det er dukket opp en til.