Nyheter
Vil utdanne assistentene
Det er ikke bare førskolelærere som kan sikre kvalitet i barnehagene, mener kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV).
– Assistentene er en veldig viktig ressurs i barnehagene. Mange flere av dem bør få tilbud om opplæring til fagbrev eller førskolelærerutdanning, sier hun til Kommunal Rapport.
Et samlet Stortinget ga nylig sin tilslutning til regjeringens stortingsmelding om kvalitet i barnehagene.
– Nå starter barnehagerevolusjon nummer to, med fokus på kvalitet. Den er først og fremst knyttet til de som jobber i barnehagene. Det må være nok barnehageansatte, og de må ha god kompetanse, fastslår Halvorsen.
Hun ser det fortsatt som en prioritert oppgave å utdanne og rekruttere flere førskolelærere til barnehagene. Men også andre yrkesgrupper med barnefaglig kompetanse bør inn i barnehagene, mener hun. Dessuten må kommunene selv ha kompetanse på barnehager, når de fra nyttår overtar finansieringsansvaret, påpeker Halvorsen.
– Øremerking har vært viktig for å sikre full dekning og kvalitet i barnehagene. Nå må vi gjøre det på en annen måte. Vi er veldig avhengige av et godt samarbeid med KS og kommunene for å sikre kvaliteten framover. Med full dekning har vi også fått en ny mulighet til å se barnehagene som en del av utdanningsløpet, sier statsråden.
Hun utelukker ikke at regjeringen vil skjerpe kvalitetskravene i lovverket, før kommunene fra nyttår overtar finansieringsansvaret.
– Vi går igjennom barnehageloven nå for å se om vi har et godt nok rammeverk. Men vi har ikke konkludert og har ikke mer å melde om dette nå, sier hun.
– Er du bekymret for at kvaliteten kan bli redusert når kommunene får finansieringsansvaret?
– Jeg er først og fremst opptatt av å få til et godt samarbeid med kommunene og KS. Jeg har også generelt god erfaring med å samarbeide med dem, svarer hun diplomatisk.
Skal kartlegge språket
I kvalitetsmeldingen slås det fast at barnehagene skal respektere barndommens egenverdi, samtidig som de skal styrkes som arena for læring. Det er overhodet ingen motsetning, ifølge kunnskapsministeren, som viser til at barna lærer både språk, begreper og sosiale ferdigheter gjennom lek.
Deler av opposisjonen på Stortinget var negativ til at alle barnehager skal gi tilbud om å kartlegge barnas språk ved tre års alder. Mange barnehager har allerede drevet med dette i en eller annen form, og kunnskapsministeren forstår kritikken.
– Det finnes altfor mange eksempler på ugjennomtenkte opplegg. Men det er også altfor mange ungdommer som sliter med ting som det kunne vært tatt tak i alt i barnehagen, sier Halvorsen.
Hun skal nå nedsette et eget utvalg som skal utrede hvordan språkkartleggingen bør foregå.
– Det er veldig viktig at kartleggingen baseres seg på observasjon av barna i deres naturlige miljø, og at den støtter opp om barnas utvikling, sier kunnskapsministeren.